چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

پاسخ به پرسش های مهم و پرتکرار درمورد واکسن آنفولانزا/بخش یک

واکسن

۱.      واکسن آنفولانزا را چه کسانی و چه زمانی باید دریافت کنند؟

واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای همه‌ افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود. اما بهتر است واکسن آنفولانزا پیش از شیوع این بیماری در جامعه تزریق شود.

بهترین زمان تزریق از حدود اوایل شهریور تا اوایل آبان است. با این حال اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکانپذیر نباشد، توصیه می‌ شود تزریق واکسن تا پایان دی نیز ادامه یابد. بیشترین میزان شیوع آنفولانزا اغلب در ماه‌ های بهمن و اسفند دیده می‌شود.

۲.      اولویت دریافت واکسن آنفولانزا با چه کسانی است؟

-         کودکان ۶ تا ۵۹ ماه (حدود ۵ ساله)

-         افراد با سن ۵۰ سال به بالا

-         افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی (از جمله آسم)؛ بیماری های قلبی-عروقی؛ بیماری های کلیوی؛ بیماری های کبدی، خونی (از جمله بیماری سلول داسی شکل)؛ بیماری‌ های متابولیک از جمله دیابت؛ اختلالات عصبی مانند اختلالات مربوط به مغز یا نخاع، فلج مغزی، صرع، سکته مغزی، ناتوانی ذهنی، تآخیر در رشد (متوسط تا شدید)، دیستروفی عضلانی و آسیب نخاعی

-         افرادی که به هر دلیلی ایمنی تضعیف‌شده دارند، به عنوان مثال داروهای سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی مصرف کرده و یا مبتلا به ایدز هستند.

-         افرادی که در فصل شیوع آنفولانزا باردار بوده، یا قصد بارداری دارند.

-         افراد با سن ۶ ماه تا ۱۸ سال که داروی «آسپرین» و یا داروهای حاوی «سالیسیلات» مصرف می‌کنند و ممکن است در معرض ابتلا به سندرم رِی( Reye’s Syndrome) در صورت ابتلا به ویروس آنفولانزا باشند.

-         افراد ساکن یا شاغل در خانه ‌های سالمندان یا دیگر مراکز نگهداری

-         افراد مبتلا به چاقی (کلاس III) یعنی افرادی که BMI آنها ۴۰ یا بالاتر است.

-         اعضای خانواده یا افرادی که از کودکان زیر ۶ ماه نگهداری می‌کنند.

۳.      چه مدت طول می‌کشد تا واکسن آنفولانزا اثر کند؟

ساخت آنتی‌بادی (عوامل دفاعی) علیه ویروس آنفولانزا، بعد از تزریق واکسن، حدود دو هفته طول می‌کشد.

۴.      آیا با تزریق واکسن آنفولانزا دیگر به آنفولانزا مبتلا نمی‌شویم؟

تزریق واکسن اغلب از ۵۰ تا ۸۰ درصد افرادی که واکسینه شده‌اند را از ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کند. همچنین افرادی که واکسینه شده‌اند در صورت ابتلا به آنفولانزا اغلب علائم خفیف‌تری در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده‌اند نشان می‌دهند و علائم آنها نیز مدت کوتاه‌تری باقی می ماند.

۵.      آیا تزریق واکسن آنفولانزا به صورت سالانه لازم است؟

بله، ویروس آنفولانزا توانایی تغییر بسیار بالایی دارد و هر ساله سویه ‌های جدیدی از این ویروس در جامعه شیوع پیدا می‌کند. محققان هر ساله با توجه به سویه‌های شایع این ویروس در همان سال واکسن آنفولانزا را تولید می‌کنند. پس تزریق سالیانه این واکسن اهمیت زیادی دارد.

دکتر «مهشید طهماسبی»، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.