یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

رعایت اصول تغذیه مناسب در محیط کار/ بخش ۲

تغذیه

افراد شاغل، دست کم یک سوم روز یا حتی نصف روز خود را در محیط کار می گذرانند و از همین رو برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند. در بخش نخست این مطلب به مصرف بالای قندها و گروه کربوهیدارت ها؛ همچنین مصرف ناکافی میوه ها و سبزی ها به عنوان دو مشکل شایع تغذیه ای در کودکان پرداختیم و در ادامه به دو مورد دیگر از مشکلات تغذیه ای کارکنان در محیط های کار و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات می پردازیم.

مصرف ناکافی آب و مایعات در محیط کار

یک فرد بزرگسال سالم در شرایط طبیعی و آب و هوای معتدل برای تامین آب موردنیاز بدن باید به طور متوسط هشت لیوان آب و مایعات در طول روز بنوشد. میزان نیاز به آب بسته به فعالیت روزانه، آب و هوا، وضعیت بارداری یا شیردهی، وضعیت سلامت  متغیر است.

کم آبی در بدن باعث عوارض و بیماری هایی از جمله سردرد و خستگی، گرفتگی عضلات، سنگ کلیه، عفونت ادراری، سوزش معده، سوء هاضمه و یبوست می شود. 

ارائه راهکار:

·         نگه داشتن مداوم بطری آب در کنار خود در مصرف آب بیشتر به فرد کمک می کند.

·         می توان آب مصرفی خود را با یک تکه لیمو، نعنا یا زنجبیل مزه دار کرد.

·         از میوه ها و سبزی های آبدار مثل کاهو، خیار بیشتر استفاده شود.

·         مصرف چای و ترکیبات کافئین دار را کاهش دهیم، زیرا سبب افزایش ادرار و کاهش آب بدن می شود. همچنین این نوشیدنی ها جایگزین آب مصرفی و در نتیجه باعث کاهش مصرف آب می شود. 

فعالیت فیزیکی نامناسب و کم تحرکی

فعالیت بدنی نامناسب باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع۲، انواع سرطان، سندروم متابولیک، چاقی و پوکی استخوان می شود. 

ارائه راهکار:

·         برای شروع فعالیت بدنی در محیط کار بازه ‌های زمانی ۵ تا ۱۰دقیقه‌ای در نظر بگیریم.

·          بعد از یک ساعت بی‌تحرکی، از پشت میز بلند شویم، کمی حرکات سبک کششی انجام دهیم و مدت کوتاهی در محیط کار پیاده‌روی کنیم.

·         جلسات پیاده‌روی  با همکاران برگزار کنیم.

·         از پله‌ها استفاده کنیم.

به خاطر داشته باشیم که با پیروی از یک الگوی غذایی سالم در محیط کار نه تنها از اضافه وزن و چاقی، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سایر بیماری ها پیشگیری کرده ایم، بلکه با بهبود عملکرد و افزایش بازده کاری، زمینه ارتقای خود را در محیط کار نیز فراهم می کنیم.

«زهرا میرزائی»، کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.