دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

جوانان ۱۵ تا ۱۸سال از مصرف قرص‌های لاغری اجتناب کنند

خراسان رضوی 1

به گزارش دفتر استان خراسان رضوی پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر ملک آرا نایب‌رئیس بانوان هیئت پزشکی‌ورزشی خراسان‌رضوی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار روزنامه شهر آرا درباره منع استفاده از داروهای لاغری غیرمجاز بیان کرد: استفاده از قرص‌های لاغری در بسیاری از مواقع برای جوانان زیر ۱۵ تا ۱۸سال توصیه نمی‌شود. همچنین زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف خودسرانه هر قرصی به‌خصوص قرص لاغری اجتناب کنند. مصرف‌کنندگان قرص‌های لاغری بی‌نام‌ونشان باید بدانند که مواد تشکیل‌دهنده این دارو به‌گونه‌ای است که در افراد دارای مشکلات قلبی یا عروقی، سابقه فشارخون، افراد دچار مشکلات کلیوی یا افرادی که داروهای دیگر مصرف می‌کنند، هشداری جدی است و نباید خودسرانه به خوردن قرص‌های لاغری به‌منظور کاهش وزن روی آورند.
دکتر طاهره ملک‌آرا می‌افزاید: در بسیاری از قرص‌های لاغری، ترکیبات دارویی به شکلی است که باعث دفع آب از بدن می‌شود و این عمل می‌تواند عوارض خطرناکی را ایجاد کند و همین‌طور باعث کمبود مواد غذایی و ویتامین‌های مهم و ضروری برای بدن شود.


وجود آمفتامین در ترکیبات قرص‌های غیرمجاز
این متخصص طب سنتی درمورد ترکیبات قرص‌های غیرمجاز هشدار می‌دهد: قرص‌های غیرمجاز لاغری دارای درصد بالایی از آمفتامین هستند که عملکرد این نوع قرص‌ها، باعث سوزاندن چربی و کالری در بدن می‌شود. البته ترکیبات مشابه دیگر هم در این قرص‌ها به‌وفور یافت می‌شود و عوارض مصرف داروهای دارای آمفتامین به افزایش انبساط عروقی و افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، سکته‌های قلبی و مغزی می‌انجامد. از عوارض دیگر ترکیبات آمفتامین در داروهای غیرمجاز لاغری، می‌توان به خشکی دهان، لرزش دست، افزایش فشارخون، آسیب به کبد و کلیه و تأثیر مخرب بر عملکرد تیروئید فرد اشاره کرد.


خماری؛ دیگر علامت داروهای لاغری
دکتر ملک‌آرا نایب‌رئیس بانوان هیئت پزشکی‌ورزشی خراسان‌رضوی درباره اعتیاد به این داروها نیز می‌گوید: ازآنجاکه آمفتامین یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی به‌شمار می‌رود، به‌عنوان نوعی ماده مخدر و روان‌گردان استفاده می‌شود و استفاده طولانی‌مدت از آن به بروز اعتیاد در فرد مصرف‌کننده منجر می‌شود و اگر میزان مصرف آن کاهش یابد، فرد دچار علائم خماری می‌شود. متأسفانه داروهای غیرمجاز لاغری در بسته‌بندی‌های خارجی و شیک عرضه می‌شوند و حاوی موادمخدر صنعتی شیشه هستند که با ایجاد رنگ‌های فسفری، قرمز و آبی باعث جذابیت دارو می‌شود.

لینک خبر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.