پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

چرا ما اینقدر مضطربیم ؟

اضطراب

حالات اضطرابی بیشتر در مورد مسائل مربوط به آینده و اینکه در زمان آینده چه اتفاق ناگوار و وحشتناکی در انتظار ما است و به ما آسیب می زند می باشد.

چرا ما اینقدر مضطربیم؟

ما باهوش ترین موجود زنده هستیم. می توانیم منطقی فکر کنیم، یک موقعیت را به صورت واقع بینانه ارزیابی کنیم و در مورد آن تصمیم گیری کنیم و بهترین راه ممکن از بین راه های مختلف را برای انجام آن انتخاب کنیم.

پس چرا اضطراب که این اندازه غیر منطقی است، ما را کنترل می کند؟

عمده دلایل این اتفاقات و این حالات به مسائل ژنتیکی، جسمانی، فرهنگی، آموزشی، شخصیتی، فکری و احساسی برمی گردد. اینکه ما در چه فرهنگی پرورش یافته باشیم، چه آموزش هایی دیده باشیم و یا چه آموزش هایی ندیده باشیم. از نظر شخصیتی چه نوع شخصی باشیم (حساس یا عاطفی، ترسو و محتاط باشیم و پراسترس یا قوی باشیم و بی مهابا و هیجانی)

از نظر فکری چگونه فکر کنیم و اینکه این افکار را چگونه مرتب و هدایت کنیم به سمت و سوی اهداف مورد نظر. و در نهایت از این افکار و مسائل چه برداشتی داشته باشیم و چه حسی را به ما به ما القا کند و چه حسی را تجربه کنیم، نمام این مسائل بما کمک می کند که ما مضطرب باشیم یا نباشیم. چه میزان اضطراب را تجربه کنیم و در چه زمان ها و مکان هایی این اضطراب کار دست ما بدهد یا ندهد. ما را بیمار کند یا نکند.   

درصورتی که ما پیرو تمام مسائل گفته شده، به سمت و سوی حالات غیر متعارف(ترسیدن و اینکه نباید بترسید) از دید دیگران و گاهی متعارف از دید خود (این حد ازترس منطقی است) برویم با مسائل و مشکلاتی روبرو می شویم که به بعضی از آن ها حالات اضطرابی و اضطراب گفته می شود حالات اضطرابی بیشتر در مورد مسائل مربوط به آینده و اینکه در زمان آینده چه اتفاق ناگوار و وحشتناکی در انتظار ما است و به ما آسیب می زند می باشد.

در صورتی که این حالات ماندگار باشد و هر کدام در شرایط و موقعیت مختلف و شدت و مدت مختلف باشد مارا به اختلالات مربوطه مبتلا می کند. بدین ترتیب چند مورد از آنها را لیست می کنیم

  1. اختلال اضطراب فراگیر
  2. اختلال اضطراب اجتماعی
  3. فوبیا های خاص
  4. اختلال اضطراب جدایی

و ...

علائم مربوط به این اختلالات که در اکثر آنها شایع هستند،   شامل :

وحشت، ترس، اضطراب، خطر، عذاب، مشکلات خواب، عدم آرامش، عرق کردن بدن، تنگی نفس، تپش قلب، خشکی دهان، دل درد، حالت تهوع، سرگیجه و ... است.

سوالی که اکنون پیش می آید این است که آیا افرادی که دچار این مسائل می شوند درمان می شوند، خوب می شوند؟

افرادی با چنین مسائل و مشکلات، در صورتی درمان می شوند که در وهله اول بپذیرند که دچار این مساله هستند و در پی درمان و اقدام به درمان برآیند.   این افراد ممکن است به دارودرمانی و دریافت دارو از متخصص نیاز داشه باشند، پس بهتر است به جای خود درمانی به متخصص مراجعه و تحت درمان قرار بگیرند و اما بعضی از افراد به همراه دارو درمانی به روان درمانی و مشاوره نیز نیاز دارند و برخی نیز تنها با مراجعه به متخصص روانشناسی مربوطه به درمان این موضوع بپردازند.

ابوالفضل نیکفرد _ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان هرمزگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.