یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

ورزش جوانمردانه و بدون دوپینگ-۲

منع مصرف کلومیفن در ورزشکاران

آموزش دوپینگ

کلومید کلومیفن یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است که معمولاً در داروهای تجویزی با نام تجاری باروری زنان مانند Clomid استفاده می شود. در زنان، کلومیفن بر روی غده هیپوفیز برای تحریک ترشح هورمون های خاص مسئول تخمک گذاری عمل می کند. در مردان، کلومیفن می تواند سطح تستوسترون را با تداخل با حلقه بازخورد منفی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد تغییر دهد.

در کاربردهای بالینی، کلومیفن به عنوان یک درمان باروری مورد تایید FDA مورد استفاده قرار می گیرد، و Clomid  توسط FDA برای درمان اختلال تخمک گذاری در زنانی که مایل به بارداری هستند، استفاده می شود. در صورت داشتن شرایط پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که از تخمک گذاری به طور طبیعی جلوگیری می کند و ممکن است برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند، از آن استفاده کنند.

در مقابل، کلومیفن برای استفاده توسط مردان برای هر بیماری مورد تایید FDA نیست. در جدیدترین درج محصول Clomid،  FDA بیان می کند که "هیچ مطالعه کافی یا کنترل شده ای وجود ندارد که اثربخشی Clomid را در درمان ناباروری مردان نشان دهد. " با این حال ممکن است خارج از ضوابط تجویز شود، به این معنی که یک پزشک ممکن است دارویی را برای استفاده ای تجویز کند که در بروشور یا برچسب بسته بندی تایید شده FDA نشان داده نشده است. هنگامی که FDA دارویی را تأیید کرد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی وقتی که تشخیص می دهند از نظر پزشکی برای بیمارشان مناسب است، می توانند دارو را برای استفاده غیرمجاز تجویز کنند.

آیا مصرف کلومیفن در ورزش ممنوع است؟

بله، طبق فهرست ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ، کلومیفن همیشه به عنوان یک ماده ضد استروژن در رده S۴ تعدیل کننده های هورمون و متابولیک ممنوع است.

کلومیفن همچنین به عنوان یک عنصر اعلام نشده در محصولات بازار سیاه که در اینترنت به منظور افزایش عملکرد به فروش می رسد ظاهر شده است. ورزشکاران باید توجه داشته باشند که ممکن است خطرات جدی سلامتی و مسائل مربوط به کنترل کیفیت مرتبط با خرید دارو از تامین کنندگانی غیر از داروخانه ها یا پزشکان دارای مجوز وجود داشته باشد.

خطرات سلامتی مرتبط با کلومیفن چیست؟

در زنانی که از کلومیفن برای درمان باروری استفاده می کنند، معمولاً عوارض جانبی مختلفی در ارتباط با تحریک هورمونی و سیستم تولید مثل گزارش می شود.

در مردان، مشابه سایر مواد با خواص آنابولیک که منجر به افزایش توده عضلانی می شود، کلومیفن با تعدادی از عوارض جانبی بالقوه و جدی همراه است، از جمله: افزایش خطر حوادث قلبی عروقی منفی، آسیب کبدی، و ناراحتی های گوارشی. با این حال، یادآوری مجدد این نکته مهم است که خطرات سلامتی و عوارض جانبی بالقوه در مردان هنوز از طریق مطالعات طولانی مدت مشخص نشده است. علاوه بر این، تومورهای بیضه و ژنیکوماستی در مردان مصرف کننده کلومیفن گزارش شده است. همانطور که گفته شد، رابطه علت و معلولی بین گزارش تومورهای بیضه و تجویز کلومیفن مشخص نیست.

اگر برای درمان یک بیماری تشخیص داده شده نیاز به استفاده از کلومیفن باشد، چه باید کرد؟

در طول دوران حرفه ای خود در ورزش، ورزشکاران ممکن است بیماری ها یا شرایطی با توجیه پزشکی داشته باشند که آنها را مجبور به استفاده از یک داروی خاص یا انجام درمان کند. اگر این ماده یا روش در فهرست ممنوعه WADA ظاهر شود، مانند کلومیفن، ورزشکاران می توانند برای معافیت استفاده درمانی (TUE) درخواست دهند، که به آنها اجازه می دهد یک ماده ممنوعه مصرف کنند یا از یک روش ممنوعه برای یک دوره زمانی مشخص استفاده کنند.

مشابه سایر داروها، کلومیفن و متابولیت های آن ممکن است به خوبی پس از اتمام درمان در بدن ورزشکار باقی بمانند، بنابراین مهم است که ورزشکار قبل از استفاده از این دارو، بدون توجه به دلایل تجویز و مصرف آن، برای کلومیفن TUE درخواست کند.

برای درخواست TUE، یک ورزشکار باید مستندات کامل پزشکی را ارایه نماید. تا توسط کمیته مستقل TUE  بررسی شود و تعیین شود که آیا آن ماده یا روش با استاندارد بین المللی WADA برای معیارهای TUE مطابقت دارد یا خیر.

اطلاعات بیشتر در مورد کلومیفن:

https://www.drugs.com/sfx/clomiphene-side-effects.html

http://press.endocrine.org/doi/full/۱۰.۱۲۱۰/jc.۲۰۱۰-۰۲۶۶#ref-۲۸

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/۸۵۳۰۵۹۷

http://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/۲۰۱۲/۰۱۶۱۳۱s۰۲۶lbl.pdf

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.