یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

ورزشکاران اصفهان بدلیل آلودگی هوا در فضای بسته تمرین کنند

آلودگی هوا و ورزش

اصفهان-ایرنا-دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان گفت: مردم و حتی ورزشکاران حرفه‌ای بدلیل تشدید آلودگی هوای این روزها از فعالیت ورزشی در اماکن باز اجتناب و محل تمرینات خود را به فضای بسته با تهویه مناسب منتقل کنند.

مهدی محمدی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت فیزیکی در روزهای آلوده افزود: ورزش در هوای آلوده محدودیت‌ها، عوارض و مشکلاتی دارد که باید به آنها توجه شود.

وی هشدار داد: حین ورزش‌های هوازی که نیاز به تنفس بیشتر دارد بدلیل افزایش تعداد و عمق تنفس، میزان ورود آلاینده‌ها و ریزگردها به عمق ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ورزشکاران در معرض خطر قرار دارند.

وی تصریح کرد: افزایش ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی سبب ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود و در نتیجه عوارض ورزش در هوای آلوده خطرناکتر است.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمان آلودگی هوا، ورزش در سطح حرفه‌ای نیز شرایط ویژه ‌ی دارد و مسابقات لغو می‌شود که عارضه‌ای برای ورزشکاران ایجاد نشود، افزود: تنگی‌ نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، برهم خوردن تعادل، تعریق زیاد، کاهش سطح هوشیاری و اختلال در تکلم از علائم هشداردهنده است و افراد در صورت بروز این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

محمدی با بیان اینکه ورزش در هوای آلوده بدلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز می‌تواند برای سالمندان ناظر به شرایط و ویژگی‌های سنی آنها به عوارض قلبی‌ عروقی منجر شود، اظهار داشت: ورزش در هوای آزاد در وضعیت نیمه‌هشدار برای سالمندان و کودکان و در وضعیت هشدار برای ورزشکاران باید محدود شود.

دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان اضافه کرد: ورزش در اماکن و سالن‌های سربسته حتی با تهویه مناسب باید کمتر از روزهای معمولی باشد و در شرایط خیلی حاد بطورکامل ممنوع شود.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی چنین روزهایی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی عروقی و کلیوی بسیار خطرناکتر است و باید به این گروه‌ها برای حضور در فضای باز هشدار داد.

دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان تصریح کرد: اگرچه این هیات نقشی در تعطیلی مسابقات ورزشی در فضای باز و بسته ندارد اما بطورکلی ورزش در این روزها توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز یکشنبه در باره تشدید شرایط پایداری جوی و انباشت مواد آلاینده‌ در مناطقی از استان بویژه کلانشهر اصفهان "هشدار نارنجی" صادر کرد.

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران(شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رُتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان و افزون بر پنج میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت، حدود ۳۷۵ هزار ورزشکار سازمان یافته و یک هزار و ۷۰۰ باشگاه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.