سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

چکیده مقالات پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی-۱

بررسی عوامل موثر در کاهش وزن ورزشکاران غیر حرفه ای دارای اضافه وزن یا چاق

روز پایانی پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی

امیر حسین عابدی یکتا، شاهین صالحی، مهسا شیرانی لپری، مهرشاد پورسعید اصفهانی ، محمد حسبی، رضا شکر ریز

۱-دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

۲-پزشک

۳-استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

۴-هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده:

مقدمه: امروزه چاقی به عنوان یکی از علل اصلی و ریشه ابتلا به بیمار های مزمن توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در برنامه های مدیریت وزن باید به آن دسته از متغیرهای توجه کرد که اهمیت  بالقوه در کاهش وزن و حفظ آن دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در کاهش  وزن ورزشکاران  غیر حرفه ای دارای اضافه وزن یا چاق مراجعه کننده به درمانگاه پزشکی  ورزشی امام  حسین (ع)انجام شده است.

مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی – همبستگی ۱۰۰ نفر از افراد چاق مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین (ع) انتخاب شدند. مشخصات دموگرافیک و اندازه قد، وزن، جثه و شاخص توده بدنی آنها قبل از انجام مداخله ثبت شد. به مدت دو ماه و هر هفته ۵ جلسه به مدت ۳۰ دقیقه برنامه ورزشی طراحی شده و برنامه غذای داده شده را انجام دادند و یک ماه و دو ماه بعد مجددا همین شاخص ها اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شده است.

یافته ها: نتایج نشان داده است که از تعداد ۱۰۰ نفر شرکت کننده در مطالعه ۶۴ نفر زن و ۳۶ نفر مرد با میانگین سنی ۴۰.۸ سال بودند. بین میانگین وزن اولیه و وزن یک ماه و دو ماه بعد از مداخله کاهش آماری معنا داری وجود داشت. بین جنسیت، قد و وزن اولیه با میزان کاهش وزن ارتباط آماری معنا داری  وجود داشت در حالی که سن، شاخص توده بدنی و جثه مرتبط نبودند.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که جنسیت مرد، قد و وزن اولیه افراد می توانند فاکتورهای پیشبینی کننده میزان کاهش وزن باشند.

کلمات کلیدی: کاهش وزن، ورزشکاران غیر حرفه ای، چاقی، فاکتورهای تاثیرگذار

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.