دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

شست کج پا و درمان آن با ورزش های حرکت اصلاحی

شست کج پا و درمان آن با  ورزش های حرکت اصلاحی

همه میدانیم پا قلب دوم انسان است و هر فرد باید در حفظ سلامتی این عضو مهم کوشا باشد.

بی توجهی به سلامت پا باعث بروز بیماری هایی مثل شست پای کج (هالوکس والگوس) می شود  که التهاب و درد مفصل انگشت پا را به همراه دارد. با وجود ادعاهایی مبنی بر اینکه هالوکس والگوس ارثی می باشد، هنوز سندیتی برای این موضوع وجود ندارد. بسیاری از متخصصان و پزشکان ارتوپد بروز این مشکل را به سبب پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن‌های نامناسب و ضعیف‌شدن عضلات کف پا می‌دانند. تمامی افراد امکان ابتلا به این بیماری را دارند اما زنان جوان بیشترین گروهی هستند که این بیماری به سراغشان می آید. بیشترین دلیل آن این است که این گروه عموما کفش های پاشنه بلند و نوک تیز می پوشند. در چنین شرایطی اگر شخص زمان زیادی این نوع کفش را بپوشد فشار زیادی به انگشتان او وارد می شود و امکان ابتلا به بیماری هالوکس والگوس بالا می رود. اولین روشی که شدت این بیماری را کم می کند پوشیدن کفش مناسب پا است. از علایم این عارضه می توان به وجود انحراف در انگشت شست پا، کج شدن مفصل شست، درد در زمان راه رفتن، کفش پوشیدن، کج شدن انگشت شست به طرف دیگر انگشتها، دیده شدن پینه در قسمت داخلی شست، وجود درد، قرمزی و تورم در بین انگشت شست و انگشت کناری اشاره کرد. اما درمان این عارضه دو راه کلی دارد۱.درمان بدون جراحی ۲. درمان با عمل جراحی

که تعویض کفش وحرکات ورزشی جزو درمان بدون جراحی محسوب می شوند و توصیه می شود با انجام ورزش های اصلاحی در مراحل اولیه این عارضه، ضمن جلوگیری از پیشرفت کجی شست پا به درمان و اصلاح آن اقدام شود. در زیر تعدادی حرکات و کشش های ورزش درجهت اصلاح و جلوگیری از پیشرفت عارضه شست پای گج مطرح شده است:

  1. به کمک توپ تنیس منحنی بین انگشتان و کف پا و همینطور بخش های مختلف پا را ماساژ دهید. توصیه می شود این کار بعد از درآوردن کفش انجام دهید.
  2.  شما می توانید در خانه منحنی کف پا را به سمت بالا بکشید. این روش باعث تقویت منحنی کف پا می شود و دردی که از گرفتگی پا ایجاد شده باشد را کم می کند.
  3. پای اسیب دیده را روی زانوی پای مخالف بگذارید.  پای خویش را از قسمت زیر انگشت بزرگ پا با دست مخالف آن بگیرید.  با استفاده از دست ازاد خود، به آرامی انگشت شست پا را کشیده و از مفصل دور کنید.
  4. با دست به آرامی شست پا را به طرف جای مناسبش هدایت کنید، ۱۰ ثانیه نگه دارید و ۳ تا ۴ دفعه تکرار کنید.
  5. به کمک انگشتان پا سعی کنید برخی وسایل مثل دستمال، تیله و حوله را بردارید. این روش به تقویت انگشتان پا کمک می کند.
  6.  تمرین دیگر این است که یک کش را بین دو انگشت بزرگ پا بیاندازید و سعی کنید برای ۲۰ ثانیه این کشش را در این وضعیت حفظ کنید سپس به وضعیت استراحت مفصل برگشته و مجدد کشش را وارد نمایید. این تمرین را ۲۰ مرتبه در روز تکرار کنید.
  7. انگشت شست پای خود را بگیرید و یکبار در جهت عقربه های ساعت برای ۲۰ ثانیه آن را بچرخانید و سری بعد در خلاف جهت عقربه های ساعت آن را تکان دهید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار نمایید.

علی شعبانی /حرکات اصلاحی هیات پزشکی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.