دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

چکیده مقالات پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی-۱۱

حرکات اصلاحی و تأثیر آن بر بهبود ناهنجاری‌های جسمانی

روز پایانی پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی

ستایش گندمکار

کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد محلات

چکیده

کلیه فعالیت‌های بدنی و ورزش‌هایی که برای درمان و اصلاح ضعف‌ها و ناهنجاری‌های بدنی با استفاده از حرکت‏ها و برنامه‌های دقیق و اصولی ورزشی به‏ کار می‌رود، حرکت‏های اصلاحی نامیده می‌شود. این نوع حرکت‏ها می‌تواند قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، گردش خون و تنفس، قدرت تعادل و هماهنگی بدن را افزایش دهد و فرد را در حفظ آمادگی جسمانی و رفع و اصلاح ناهنجاری‌های وضعیتی یاری کند. همچنین مشاهده شد که ضعف‌های بدنی و ناهنجاری‌های وضعیتی به غیر از عوامل ارثی در اثر برخی عوامل از قبیل ماشینی و صنعتی شدن زندگی، عدم تحرک انسان‌ها، داشتن عادت‏های غلط در طول زندگی روزمره و ساعات کار در شبانه‌روز و عدم استراحت مناسب و کافی به وجود می‌آید.

این یک مطالعه ی توصیفی _ تحلیلی است و در آن به بررسی انواع ناهنجاری‌های اسکلتی، علل و درمان آن پرداخته شد. در این تحقیق از روش اسنادی و تجزیه و تحلیل منابع کتابخانه‌ای داخلی و همچنین از منابع موجود در فضای مجازی استفاده شده است. هدف از این پژوهش آشنا نمودن افراد با انواع ناهنجاری‌های اسکلتی و پیشگیری و درمان  از آن است.

نتیجه گیری- استفاده از حرکت‏های اصلاحی وقتی انجام می‌گیرد که کودکان از لحاظ جسمی و روانی کاملاً سالم هستند ولی دارای انواع مختلفی از اختلالات جسمانی می باشند .پس چنانچه به‌موقع، مخصوصاً در مراحل رشد به این ضعف‌ها توجه شود و از حرکت‏های اصلاحی استفاده شود می‌توان چنین ضعف‌هایی را برطرف کرد و در بزرگسالی از شدت یافتن آن‌ها جلوگیری کرد.

کلید واژگان: ورزش، ناهنجاری، حرکت‏های اصلاحی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.