شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

دبیرهیات پزشکی ورزشی فارس بیان کرد:

در ماه مبارک رمضان ورزش را از برنامه روزانه خود حذف نکنید

دکترداودی

دکتر محسن داودی، با مفید دانستن، پرداختن به ورزش و تحرک بدنی مناسب در ماه مبارک رمضان، از عموم روزه داران خواست تا با رعایت شرایط و تناسب فردی، در کنار دریافت برکات و رحمت الهی از فوائد ورزش در این ماه پر برکت نیز برخوردار شوند. این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: بر اساس پژوهش های معتبر انجام شده، علت بیش از ۷۰ درصد از مرگ های اتفاق افتاده در قرن حاضر، بیماری های غیر واگیر بوده که بسیاری از این بیماری ها از عوارض کم تحرکی به شمار می روند و سوی دیگر، مطالعات متعددی نقش بسیار موثر فعالیت های بدنی و تمرینات منظم ورزشی و مناسب را در کنترل بیماری های متابولیکی و غیر واگیر اثبات کرده اند.

دبیر هیات پزشکی ورزشی فارس با تاکید بر اهمیت رژیم غذایی ویژه برای ماه مبارک رمضان، افزود: پیشنهاد می شود یک برنامه غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر برای تنظیم و تامین انرژی کافی مورد نیاز بدن، خوردن سبزیجات و میوه های تازه، نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. عضو هیلا علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره زمان و کیفیت انجام تحرکات ورزشی در ایام روزه داری، اظهار داشت: بهترین زمان برای اجرای برنامه های ورزشی هوازی، حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف افطار و شدت و مدت فعالیت ورزشی می بایست کمتر از زمان قبل از روزه داری باشد اما برای حفظ شرایط فیزیکی و تناسب اندام می بایست شدت فعالیت ورزشی را به نوبت های منقطع و در تمامی شب ها بعد از افطار تقسیم کرد. وی توضیح داد: مثلا اگر برنامه ورزشی ما در پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، ۳ جلسه یک ساعته یا یک ساعت و نیم بوده است، اکنون می توان تعداد جلسات تمرین را به شش جلسه و هر جلسه را بصورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه ریزی کرد. دکتر محسن داودی با اشاره به افزایش احتمالی وزن ناشی از کم تحرکی در ماه رمضان، تشریح کرد: با توجه به اینکه متابولیسم بدن در زمان روزه داری، میزان هیدرات کربن کمتری را جهت سوخت و ساز در اختیار دارد لذا با انجام فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مناسب، عمل “بتا اکسیداسیون” که در اصطلاح عامیانه “چربی سوزی” خوانده می شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طی این مدت به سمت سوختن چربی های احشایی و به دنبال آن تنظیم کلسترول و تری گلیسرید خون گرایش می یابد.

او گفت: بطور کلی نوع تمرینات و تحرکات ورزشی در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصی، شرایط سنی، توان بدنی و نیز امکانات در دسترس افراد می تواند از پیاده روی معمولی، کار با وزنه، یوگا، ورزش و تمرین با کش، حرکات و تمرینات کششی و دوچرخه سواری متغیر باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.