دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

دکتر نوروزی در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:

معاینات پزشکی ۱۸۵ نفر از ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو تا کنون/ حساسیت بیشتر در حوزه دوپینگ به دلیل مصرف برخی داروها

.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، با تشریح جزئیات انجام معاینات ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و تأکید بر مقابله با دوپینگ، گفت: به دلیل مصرف برخی داروها در بین ورزشکاران پارا، حساسیت‌ها در حوزه دوپینگ بیشتر است.

دکتر غلامرضا نوروزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا، در مورد انجام معاینات ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این راستا شامل انجام آزمایش‌های تخصصی، ویزیت متخصص داخلی، انجام سونوگرافی، خدمات گرافی، نوار قلب، ویزیت عمومی، انجام ام ار آی، سی‌تی‌اسکن و فیزیوتراپی در هر اردو بر حسب نیاز ورزشکاران مصدوم است.

وی ادامه داد: ویزیت متخصص قلب، انجام اکو، ویزیت متخصص پزشکی ورزشی و ارتوپدی، مشاوره دوپینگ، نسخه‌نویسی دارویی، انجام عمل جراحی اورژانسی برای بازگشت هرچه سریع‌تر دو نفر از ورزشکاران در رشته‌های پاراتکواندو و پاراکانو (قایقرانی) به‌منظور حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو بر اساس تشخیص آسیب در معاینات توسط متخصصان ارتوپدی درمانگاه فدراسیون پزشکی ورزشی از دیگر اقدامات انجام شده است.

نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ معاینات ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو شروع شد، خاطرنشان کرد: این معاینات ادامه دارد و باید بدانیم که مسائل درمانی ورزشکاران پارا تمام‌شدنی نیست و همواره مدنظر قرار دارد.

کدام رشته‌های تیمی در بخش مردان و بانوان مورد معاینه قرار گرفته‌اند؟

دکتر نوروزی در مورد ملی‌پوشان رشته‌هایی که در بخش مردان و بانوان مورد معاینه قرار گرفته‌اند، توضیح داد: اعضای تیم‌های ملی پاراوالیبال، پارابسکتبال، پاراتنیس، پاراتکواندو، پاراکانو قایقرانی، پاراتیروکمان، پاراتیراندازی، شطرنج، پارادوومیدانی و گلبال برای حضور در بازی‌های پاراآسیایی معاینه شدند.

وی افزود: همچنین شنا معلولان و نابینایان، جودو معلولان و نابینایان و پارادوچرخه از جمله رشته‌های مختص مردان است که مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸۵ نفر از ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: این معاینات ادامه دارد و تقریباً روبه‌اتمام است؛ اما تاکنون یکصد ورزشکار مرد و ۸۵ بانو از فدراسیون پزشکی ورزشی خدمات دریافت کرده‌اند.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه انجام معاینات پزشکی ورزشکاران اعزامی به پاراآسیایی با ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی تفاوتی ندارد، اما توجه بیشتری را می‌طلبد، بیان کرد: این ورزشکاران دچار محدودیت‌ها و پرونده‌های پزشکی هستند و بعضاً با بیماری همراه هستند که در محل برگزاری مسابقه نیازمند دیالیز هستند و باید تحت درمان قرار گیرند.

وی افزود: بنابراین باتوجه‌به محدودیت‌های جسمانی، معاینات از عمق بیشتری برخوردار است در حالی‌که ورزشکاران المپیکی به‌منظور برخورداری از حد استاندارد سلامت و کشف بیماری در صورت وجود، مورد معاینات پزشکی قرار می‌گیرند. در مورد ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی اگر ورزشکاری دارای پرونده باشد وضعیت سلامت وی به‌روز می‌شود.

نوروزی ادامه داد: لیست ورزشکاران پاراآسیایی مشخص است؛ اما در مورد ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی هنوز لیست مشخص نیست.

حساسیت مقابله با دوپینگ در بین ورزشکاران پارا، بیشتر است

وی در مورد مقوله مبارزه با دوپینگ ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی، اظهار کرد: در مورد مبارزه با دوپینگ، فعالیت‌ها با جدیت دنبال می‌شود و ابزار اصلی آموزش است و بعضاً به دلیل مصرف برخی داروها در بین ورزشکاران پارا، حساسیت‌ها در حوزه دوپینگ بیشتر بوده و این ورزشکاران باید به فرم معافیت مصرف درمانی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مدرک و مجوز لازم برای مصرف برخی داروها وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.