سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

ورزش جوانمردانه وبدون دوپینگ-۱۴

آنچه ورزشکاران باید در مورد کلاژن بدانند

کلاژن

به گزارش ایران نادو، به دلیل استفاده های گوناگون کلاژن در ورزشکاران، آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا، آنچه را که ورزشکاران باید در مورد کلاژن بدانند را منتشر کرد.

 مکمل ها، کرم ها و سایر محصولات حاوی کلاژن در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و بسیاری از ورزشکاران نمی دانند مجاز به استفاده از این محصولات هستند یا خیر. استفاده از هر مکملی بدون بررسی ریسک خود را دارد، اما در اینجا نکات کلیدی دیگری وجود دارد که ورزشکاران باید در مورد کلاژن و محصولات آن بدانند.

کلاژن چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل های پودر و قرص کلاژن؛ کلاژن پروتئینی است که ۳۰ درصد کل پروتئین بدن را تشکیل می دهد. کلاژن ساختار تاندون ها، رباط ها، غضروف ها، ماهیچه ها، رگ های خونی، اندام ها، مو، پوست، ناخن ها، پوشش روده و غیره را می سازد.

بدن به طور طبیعی از اسیدهای آمینه پرولین، هیدروکسی پرولین و گلیسین، کلاژن تولید می کند. برای اینکه بدن شما به درستی کلاژن بسازد، ویتامین C نیز مورد نیاز است. سنتز شیمیایی کلاژن در داخل بدن انرژی بر است و وجود ویتامین C واکنش های شیمیایی لازم را ممکن می سازد.

از آنجایی که کلاژن بخش بزرگی از غضروف مفاصل را تشکیل می دهد، ورزشکاران اغلب می خواهند با تلاش برای حفظ یا افزایش سطح کلاژن خود، سلامت و عملکرد مفاصل خود را بهبود بخشند. متأسفانه، هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که به شما بگوید سطح کلاژن بدنتان بالا یا پایین است، اما برای محافظت از کلاژن و حفظ سطح کلاژن سالم می توانید از تغذیه درستکمک بگیرید.

اولین رویکرد غذایی برای حمایت از تولید کلاژن طبیعی چیست؟

اگر می خواهید سطح اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید کلاژن را افزایش دهید، غذاهای زیادی وجود دارند که مواد اولیه تولید کلاژن را تامین می کنند. یکی از راه‌های دریافت آمینو اسیدهای مورد نیاز، خوردن غذاهای غنی از کلاژن، مانند: آبگوشت با استخوان، مرغ با پوست یا گوشت‌هایی است که به آرامی با استخوان پخته می‌شوند.

اگرچه اشتها آور به نظر نمی رسد، تمام مواد مغذی و اسیدهای آمینه لازم را می توان در غذاهای زیر یافت:

ویتامین C را می توان در مرکبات، فلفل دلمه ای و سیب زمینی یافت.

مس در خرچنگ، صدف، قارچ ، آجیل، سبزیجات برگدار، توفو و شکلات تلخ یافت می شود.

روی در صدف، گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، نخود، آجیل، سبزیجات برگ دار و غلات کامل یافت می شود.

پرولین در سفیده تخم مرغ، پروتئین سویا، کلم، مارچوبه، قارچ و تخمه آفتابگردان یافت می شود.

گلیسین در نخود، عدس، لوبیا قرمز، توفو، کلم، مارچوبه، ماهی، محصولات لبنی و گوشت یافت می شود.

آیا کلاژن ممنوع است؟

خیر، ماده کلاژن در لیست مواد و روشهای ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) قرار ندارد. از آنجایی که کلاژن از اسیدهای آمینه ساخته شده است، گاهی اوقات به آن "پپتیدهای کلاژن" می گویند، اما اینها را با "هورمون های پپتیدی" که در لیست ممنوعه WADA است اشتباه نگیرید. هورمون های پپتیدی (به عنوان مثال، پپتیدهای آزاد کننده هورمون رشد) در ورزش ممنوع هستند، اما پپتیدهای کلاژن ممنوع نیستند.

آیا مکمل های کلاژن موثر هستند؟

خوردن پروتئین کلاژن، چه از طریق غذاهای غنی از کلاژن یا مکمل های غذایی، مستقیماً منجر به افزایش کلاژن در بدن نمی شود. کلاژن یک پروتئین ناقص است که پس از مصرف، به طور کامل در دستگاه گوارش به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می شود. سرنوشت نهایی این اجزاء ممکن است کلاژن جدید باشد، اما این احتمال وجود دارد که برای کاربرد های دیگر نیز استفاده شوند.

در حالی که خوردن کلاژن یا مالیدن آن روی پوست در یک کرم به طور خودکار پپتیدهای کلاژن بیشتری را مستقیماً به مناطق آسیب دیده غضروف منتقل نمی کند، داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی شما همراه با ویتامین C، مس و روی، تمام مواد اولیه کلاژن را فراهم می کند.

آیا کرم های کلاژن تاثیر دارند؟

استفاده از کرم کلاژن روی پوست شما منجر به ترکیب مستقیم آن کلاژن در ساختار پوست شما نمی شود. پوست یک سد عالی است و کلاژن موجود در هر کرمی که روی پوست مالیده شود، روی سطح پوست باقی می ماند. با این حال، استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از شکستن کلاژن پوست توسط اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید کمک کند.

آیا کلاژن کاربردهای پزشکی دارد؟

بله. کلاژن به طور گسترده ای به عنوان یک ماده زیستی در کاربردهای ترمیم زخم، مانند پانسمان برای سوختگی ها و بخیه ها استفاده می شود. کلاژن مورد استفاده برای اهداف پزشکی را می توان از اهداکنندگان به دست آورد یا در آزمایشگاه رشد داد.

آیا لازم است برای کلاژن یک معافیت استفاده درمانی (TUE) دریافت کنم؟

خیر، زیرا ممنوع نبوده و بنابراین نیاز به پرکردن فرم TUE نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.