دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

مطلب علمی/

کودکان و ورزش

مطلب علمی

بازی و ورزش یکی از عوامل مؤثر در رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی کودک است شروع ورزش مناسب برای هر سن ضروری می باشد.

کودکان پیش از بلوغ، نیازهای روانی و تمرینی  ویژه ای دارند.   این گروه کودکان به طرز فزاینده ای در ورزش های سازمان یافته شرکت می کنند. کودکانی که در ورزش های متعدد و متفاوت در طول هفته و در طول سال شرکت دارند ممکن است دارای الگوی آسیب دیدگی کمی متفاوت با کودکانی که در بازی ها به طور آزاد شرکت می کنند داشته باشند به هرحال کودکانی که شروع به شرکت در یک یا چند ورزش و یژه می کنند. چنانچه آمادگی مناسبی نداشته باشند  بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می گیرند.

کودکان دراین سن  بیشتر علاقمندند که تفریح داشته باشند تا اینکه پیروزی کسب کنند. مربیان احتیاج به دانستن این مطلب دارند و نیاز  هست که تفاوتهای بالقوه ای در مسابقات  رقابتی کودکان ایجاد نمایند. حس بازی کردن  باید به طور قطع مورد تشویق قرار گرفته و خود مسابقه  ، باید پیش از رقابت مورد تاکید قرار گیرد.

رهنمودهای متعددی  در مورد زمان و چگونگی شروع شرکت در ورزش و فعالیت جسمانی وجود دارد. هیچ مدرکی دال براین فرضیه وجود ندارد که فعالیت در کودکی به معنی بهبود سلامتی دوران کودکی، یا سلامتی و آمادگی جسمانی او در بزرگسالی است.

آسیب های عضلانی – اسکلتی ناشی از کار مفرط اغلب در کودکانی که به طور شدید در یک ورزش شرکت می کنند نسبت به کودکانی که در فعالیتهای متفاوت با شدت کمتری شرکت دارند بیشتر است، زیرا استخوانهای بدن دراین سنین هنوز کاملا رشد نکرده اند و ورزشهای سنگین، فشار زیادی به کودکان وارد می کند.

یک گروه تحقیقی دریافتند که ورزشکاران نخبه  قبل از بلوغ، آسیب پذیری کمتری نسبت به همتای غیرنخبه خود داشتند این امر ممکن  است حاکی از این باشد که گروه اول به طور ژنتیکی از آمادگی شرکت در تمرینات شدید در ورزش انتخابی شان برخوردار بوده اند.

بر اساس عقاید متخصصین به نظر می آید بهتر است کودکانی که قبل از بلوغ تصمیم  دارند در یک ورزش سازمان یافته شرکت کنند. در فعالیتهای متنوع شرکت نموده که از آن لذت ببرند وشرکت در یک ورزش ویژه مانند بوکس، وزنه برداری و کشتی را به بعد از دوران بلوغ موکول نمایند، چرا که اقدام زود هنگام  به فعا لیت های حرفه ای در سنین پایین باعث عدم موفقیت کودک در تداوم فعالیت ورزشی می شود. اما آن دسته از ورزش‌ها که به حرکات ماهرانه پیچیده و انعطاف‌پذیری زیاد نیاز دارند، مانند ژیمناستیک، شیرجه و...، لازم است ورزشکاران تخصصی شدن را از سنین پایین شروع کنند و مهارت های لازم را فرا بگیرند.

دکترحیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.