دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

یادداشت علمی؛

نقش تغذیه در آسیب های ورزشی

تغذیه

آسیب‌های ورزشی یکی از مشکلات جدایی ناپذیر در ورزش است که بسیاری از ورزشکاران در دوران ورزشی خود  با آن روبه رو می شوند.

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی لرستان، فرناز نوری زاده کارشناس ارشد تغذیه هیات پزشکی ورزشی  لرستان در مطلبی به موضوع نقش تغذیه در آسیب‌های ورزشی پرداخت.

خلاصه مطلب:

آسیب های ورزشی یکی از مشکلات جدایی ناپذیر در ورزش است که بسیاری از ورزشکاران در دوران ورزشی خود  با آن روبه رو می شوند و علاوه بر مشکلات جسمی ، می تواند در روحیات ورزشکار نیز تاثیرات منفی گذاشته و باعث ناامیدی و ناکامی در ورزشکاران شود. هم چنین آسیب های ورزشی می توانند عمر ورزشی یک ورزشکار را کم و یا پایان دهند. در نتیجه توجه به آن ها و رعایت نکات مهم برای پیشگیری از بروز اسیب های ورزشی بسیار حائز اهمیت است.

بروز آسیب های ورزشی به عوامل مختلفی از جمله وسایل، امکانات و محیط ورزشی ، ویژگی های ورزشکار( سن، تغذیه، بیماری، گرم نکردن قبل از وررزش، شدت تمرینات، رقابت های فشرده و سنگین و ....) و هم چنین رشته ورزشی بستگی دارد.

سال هاست که نقش تغذیه در پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی مورد بررسی قرار گرفته و لازم به ذکر است که وضعیت تغذیه ای ورزشکار بر بروز آسیب های ورزشی بسیار تاثیر گذار است. هم چنین حتی در صورت آسیب دیدگی، تغذیه مناسب می تواند روند درمان ورزشکار را بهبود بخشد و سرعت ریکاوری او را افزایش دهد.

اگر ورزشکاری دچار آسیب دیدگی شد باید به تغذیه خود توجه کند

 بسیاری از ورزشکاران  در دوران مصدومیت برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن دریافت کالری و هم چنین دریافت منابع غذایی حاوی کربوهیدارت را به شدت کاهش می دهند، غافل از آنکه این کاهش دریافت کالری و کروبوهیدرات می تواند فرد را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد و روند درمان او را آهسته کند. ورزشکاران عزیز می توانند با مراجعه به کارشناس تغذیه و دریافت برنامه غذایی مناسب هم از دریافت کالری خود مطمئن شوند و هم از ابتلا به  اضافه وزن و چاقی جاوگیری کنند. ورزشکار آسیب دیده مصرف منایع غذایی حاوی پروتئین را باید جدی بگیرد. پروتئین برای ترمیم عضلات و پیشگیری از تحلیل ان ها بسیار مهم و ضروری است.

بهتر است ورزشکاران پروتئین مورد نیاز خود را در طول روز و در تمام وعده هایی غذایی تقسیم کنند و از مصرف پروتئین، تنها در یک وعده خودداری کنند. توجه به سطح ویتامین دی و کلسیم بدن در دوران مصدومیت بسیار ضروری است. کمبود کلسیم و ویتامین دی روند بازسازی عضلات و یا بهبود شکستگی ها و پارگی ها را با اختلال روبه رو می کند. پس در صورت کمبود آن ها، از مکمل ها زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه استفاده کنید و منابع غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی را فراموش نکنید.

لبنیات از بهترین گزینه ها برای دوران مصدومیت می باشند. زیرا علاوه بر کلسیم و دیگر مواد معدنی، پروتئین با کیفیت بسیار خوبی دارند که ورزشکاران می توانند با مصرف آن درصدی از نیاز به پروتئین خود را تامین کنند. در این دوران منایع غذایی حاوی امگا 3 به شدت پیشنهاد می شود. امگا 3 به کاهش التهاب و جلوگیری از تحلیل توده عضلانی در طول دوره عدم فعالیت ورزشی بسیار کمک می کند .

از منابع بسیار خوب امگا 3 می توان به گردو، انواع ماهی، تخم کتان، دانه چیا و حتی سویا نیز اشاره کنیم. دریافت پلی فنول ها برای ترمیم عضله بسیار ضروری است از منایع غذایی حاوی پلی فنول ها می توان به چای، غلات کامل، سیب، انگور، مرکبات، انواع توت، پیاز، قهوه، شکلات تلخ ، کلم قرمز، اسفناج، مغزها،.... اشاره کرد. پلی فنول ها به کاهش التهاب و هم چنین کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و در نتیجه  می توانند سرعت ریکاوری را افزایش دهند.

از دیگر مواردی که ورزشکاران آسیب دیده باید به آن توجه کنند، دریافت موادغذایی حاوی ویتامین C است، این ویتامین برای ساحت کلاژن که به نگهداری استخوان‌ها و تاندون و عضلات کمک می‌کنند، ضروری است مرکبات، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کیوی، گوجه فرنگی ، توت فرنگی، آناناس و انبه از بهترین منابع ویتامین ث می‌باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.