یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴

شعار روز جهانی بهداشت«سلامتی من، حق من»

شعار فدراسیون پزشکی ورزشی؛«سلامتی من، ورزش برای من، حق من»

لاله حاکمی

هر سال فدراسیون پزشکی ورزشی در آستانه روز جهانی بهداشت و هماهنگ با شعار سال سازمان بهداشت جهانی، به یکی از جنبه های مهم فعالیتهای ورزشی در حفظ و ارتقای سلامت تاکید می کند.

در سال ۲۰۲۴ سازمان بهداشت جهانی، حق بهره مندی از سلامت را برای همه آحاد جامعه جهانی مورد تاکید قرار داده است که باید به عنوان یکی از حقوق غیرقابل انکار انسان ها توسط حاکمیت ها و دولت ها در سراسر دنیا مورد توجه قرار گیرد.

بدیهی است دسترسی به یک هدف، نیازمند فراهم سازی ملزومات رسیدن به آن است. همه دستورالعمل ها و مکاتب مرتبط با سلامت جسم و روح، پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته اند. و برای پیشگیری از بیماری ها، داشتن یک شیوه سالم زندگی شامل پرهیز از دخانیات، رعایت دستورالعمل های بهداشت فردی، عمومی و محیطی، خواب کافی، تغذیه مناسب و صد البته فعالیت فیزیکی به میزان کافی ضروری است. این در حالی است که شیوه زندگی امروزی با آمار بالای استفاده از دخانیات، بی تحرکی فراگیر، عادت های غذایی نامناسب، خواب ناکافی و تخریب های زیست محیطی برداری به سمت مخالف با تلاش های شبانه روزی و ارزشمند سیاست گذاران و کادر درمان را در پیش گرفته است.

شهروندان ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر جهان، معتقدند که زمان، امکانات کافی، ارزان قیمت و در دسترس را برای انجام یک فعالیت فیزیکی مناسب در اختیار ندارند. بدیهی است از یک سو سیاستگذاران بهداشتی و شهرسازی و کارفرمایان باید به این مهم توجه داشته باشند. اما افراد جامعه هم باید بدانند که فعالیت فیزیکی با امکاناتی بسیار اندک و ارزان و در دسترس قابل انجام است. از سوی دیگر، پیدا کردن تنها ۳۰ دقیقه در روز برای تخصیص به فعالیت های فیزیکی برای همه افراد مقدور است و همانگونه که زمان صرف شده برای گشت و گذار در فضاهای مجازی، زمان بیشتری از آن را به خود اختصاص می دهد.

مهم این است که یک شهروند بداند که سلامت، و ملزومات رسیدن به آن حق اوست و هم از مسوولین کشور آن را مطالبه و هم با امکانات موجود برنامه مناسبی را برای این مهم در نظر بگیرد.

همین امروز برای یک فعالیت فیزیکی منظم تصمیم بگیرید، شروع کنید و ارتقا دهید.

تو پای بدر نه و از هیچ مپرس             خود راه بگویدت که چون باید رفت (عطار نیشابوری)

دکتر لاله حاکمی- متخصص داخلی- نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.