دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

/هفته سلامت و ورزش/

ورزش برای دانش آموزان و دانشجویان چه فوایدی دارد؟

سلامت دانش آموزان و دانشجویان ورزش دانش آموزی و دانشجویی

ورزش به عنوان نیاز اساسی برای زندگی سالم شناخته می شود.

در همین راستا، تلاش برای بالا بردن سطح سلامت دانش آموزان و دانشجویان کمک به تحقق هدفهای نظام آموزشی کشور از طریق ورزش به عنوان یک فرایند آموزشی ضروری است.

ورزش مداوم بدنی در صورتی که به درستی انجام شود و با بیماری شخص در تضاد نباشد در نگهداری سلامت جسم و روان و بهزیستی فرد، بهبود خلق و خو و پیشگیری بسیاری از بیماری ها، یکی از مهم ترین عوامل به شمار می رود.

همچنین فعالیت بدنی، قرار گرفتن در موقعیتهای ورزشی و دقت وتفکر در ایفای مطلوب نقش ورزشی و مهارتها و توانایی هایی که دانش آموز و دانشجو در ورزش کسب می کند، او را در انجام بهتر فعالیتها کمک می کند.

ورزش علاوه بر تقویت توان جسمانی فرد بر فعل و انفعالات روحی و روانی او تاثیرات بسزایی می گذارد. به صورتی که ورزش در تمامی ابعاد شخصیتی و روحی روانی او اثر می گذارد و از او فردی شاد، باانگیزه، کارآمد و با اعتماد به نفس می سازد. لذا ورزش و ایجاد تحرکی نشاط آور در میان دانش آموزان و دانشجویان که آینده کشور در دستان آنان هست می تواند جامعه ای با نشاط بدور از مشکلات روحی و روانی بسازد. پس چه بهتر که با اشاعه و ترویج ورزش در مدارس و دانشگاههای کشور، آینده مملکت را بیمه کنیم و با برگزاری هر چه با شکوه تر مسابقات و مناسبات ورزشی که خود بهانه ای برای آشتی دادن جوانان با این مقوله بسیار مهم می باشد گام بزرگی در پیشبرد کشور ایران داشته باشیم.

در زیر به طور خلاصه تعدادی از مزیت های ورزش دانش آموزی و دانشجویی را در جهت سلامت آنان بررسی می کنیم:

اولین مزیت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان و دانشجویان این است که در روحیه آنها تاثیر مثبت می گذارد و روحیه آن ها را تقویت می کند که این مسئله خود باعث عملکرد بهتر و افزایش یادگیری دانش آموزان و دانشجویان می شود.

یکی دیگر از  مزیت های ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان و دانشجویان این است که باعث کاهش استرس می شود و می تواند کمک کند تا آمادگی بهتری برای امتحانات و دیگر امور جاری زندگی داشته باشند.

از دیگر مزایای ورزش دانش آموزی و دانشجویی می توان به سلامتی قلب و عروق، تقویت مهارت مدیریت زمان، افزایش صبر و تحمل، قانونمند شدن، افزایش اعتماد به نفس ، توانایی تصمیم گیری بهتر و... و. اشاره کرد. قطعا با برنامه ریزی در دو حوزه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی می توان جمعیت ورزشکار خود را در مدارس و دانشگاهها افزایش داد و منتظر نتایج آن در آینده نه چندان دور بود.

همانگونه که می توان با بررسی زندگی دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار که مشارکت بیشتری در مناسبات ورزشی دارند، اهمیت تاثیرات ورزش را در سلامت آنان و خانواده هایشان دید.

علی شعبانی فرد/فیزیولوژی ورزشی/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.