جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

/هفته سلامت و ورزش/

سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش

سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش

در دنیای شهرنشینی امروز و زندگی ماشینی افراد، شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کل جهان رو به افزایش است

برای تامین سلامت در شرایط زندگی امروزی، باید سبک زندگی را اصلاح کرد. فعالیت بدنی، خواب کافی و به موقع و تغذیه سالم ارکان اصلی سبک زندگی سالم را تشکیل می دهند. سبک زندگی سالم می تواند به جلوگیری از افزایش وزن و چاقی، بیمارهای قلبی، فشارخون و بیماری های متابولیک مانند دیابت، افزایش چربی خون کمک کند.

 ورزش همگانی شکلی از فعالیت بدنی است که عموم مردم با حداقل امکانات توانایی شرکت در آن را دارند. از جمله این فعالیت ها می توان به پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، دوهای عمومی و ورزش‌های بومی و محلی اشاره کرد. فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر سلامت جسم و ذهن افراد دارد. اگر فعالیت بدنی به صورت گروهی انجام شود تاثیرات آن چند برابر می شود. ورزش همگانی هم از جنبه فردی اهمیت دارد و هم از بعد جمعی، از لحاظ فردی، ورزش همگانی سبب می‌شود که افراد سلامت جسمی و ذهنی خود را بدست بیاورند و در بعد جمعی اگر در جامعه‌ای افراد از سلامت جسمانی و روانی برخوردار باشند، در مجموع جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

در خصوص ترویج ورزش همگانی در جامعه چند نکته را باید مد نظر داشت. نکته اول افزایش آگاهی مردم از مزایا و منفعت‌های ورزش کردن و معایب ورزش نکردن است. نکته دوم، آموزش است که  از طریق رسانه، مدارس، باشگاه‌ها، شهرداری‌ها و ... افراد با روش صحیح ورزش کردن آشنا شوند. نکته سوم ایجاد انگیزش هست. نهادهای مسئول می توانند با سیستم های تشویقی، تفریحی و خدمات، شرایطی فراهم کنند که افراد را به ورزش کردن ترغیب شوند. نکته چهارم پیگیری و رصد وضعیت افراد هست. مرتبا ضمن یادآوری ضرورت ورزش کردن منظم، وضعیت سلامت جسمانی افراد ارزیابی شود. بنابراین با استمرار این کارها، انجام ورزش منظم در خانواده نهادینه می شود و ضمن بهرمندی از فواید سلامت فردی(جسمانی و روانی) و اجتماعی آن، از فواید اقتصادی آن در کاهش هزینه‌های درمانی خانواده و جامعه گام مهمی برداشته می شود.

بدن ما از آنچه در طول شبانه‌روز می‌خوریم ساخته می شود. در کنار ورزش همگانی، مصرف مقدار مناسبی از غذاهای سالم و متنوع در طول شبانه روز به سلامت خانواده و به طبع آن، به سلامت کل جامعه، کمک خواهد کرد. در این خصوص نیز سواد تغذیه ای جامعه را می توان از طریق رسانه های ملی، مراکز بهداشت و سلامت، مدارس و ... افزایش داد. افراد باید آموزش ببیند که پرخوری و کم خوری دو وضعیت نامناسب تغذیه ای است که سلامت آن ها را به خطر می اندازد. افراد باید آموزش ببینند که مصرف مقدار مناسبی از گروه‌های اصلی پنج‌گانه مواد غذایی که شامل گروه‌های نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، گوشت ها، و شیر و لبنیات هستند برای تامین سلامت آن‌ها ضرورری است. در مقابل مصرف مقدار زیادی از قندهای ساده، نوشیدنی های گاز دار، نمک، چربی‌های اشباع و ... ارزش غذایی ندارند و سلامت فرد را به خطر می اندازند.

بنابراین دسترسی به امکانات و محیط‌های مناسب ورزشی، دسترسی به غذاهای با کیفیت و سالم، آموزش افراد و افزایش سواد ورزشی و تغذیه‌ای آن‌ها و مسئولیت افراد و خانواده ها در این خصوص، حق و مسئولیتی همگانی است که امنیت غذایی و سلامت جامعه را به دنبال دارد.

رحمت اله خان محمدی/کارشناس تغذیه ورزشی هیات پرشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.