سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

کنترل اضطراب و استرس در ورزش

دکترحسینی

ماهیت ورزش به گونه ای است که ورزشکاران را دائما در معرض رقابت و فشارهای روانی مسابقه قرار می دهد و هرچه قدر که سطح مسابقه بالاتر باشد، این فشارهای روانی می توانند بیشتر برای ورزشکاران ایجاد شود.

یکی از  مسئله هایی که ورزشکاران می توانند با آن روبرو شوند، اضطراب و استرس می باشد که می تواند موجب مختل شدن عمکرد ورزشکاران و در نتیجه مانعی باشد که ورزشکاران به اوج عملکرد خود برسند.

طبیعتا ورزشکارانی عملکرد بهتری دارند که راه های مدیریت کردن اضطراب و استرس را فراگرفته باشند. اولین قدم برای مدیریت کردن اضطراب و استرس رسیدن به درجه ای از آگاهی است، که اضطراب و استرس فقط مختص یک ورزشکار نیست و تمام ورزشکاران با توجه به سطح و اهمیت مسابقه، نشانه هایی از اضطراب و استرس را تجربه می کنند و تنها تفاوت ورزشکاران در این است که چگونه این فشارهای روانی را مدیریت کنند.

در ادامه متن چند راهکار ساده و در عین حال کاربردی را به شما پیشنهاد خواهم داد:

  1. ورزشکاران حرفه ای و آموزش دیده نسبت به استرس و اضطراب ارزیابی مثبت دارند، به این صورت که اگر دچار نشانه هایی از استرس و اضطراب شوند ارزیابی آن ها این است که من در حال انجام دادن یک کار مهم هستم و باید با تمرکز بیشتری خودم را آماده رقابت کنم و این فشارها خود به خود نمی توانند به من آسیب برسانند.
  2. استفاده ار روتین های عملکردی قبل و حین مسابقه ورزشی
  3. استفاده از تکنیک های تنفسی برای کاهش استرس و اضطراب
  4. استفاده از تکنیک PMR یا آرامسازی عضلانی پیش رونده
  5. استفاده از تکنیک تصویرسازی آرامسازی (تصویرسازی محیط هایی که به شما احساس آرامش می دهند).

دکتر سید مجتبی حسینی دکترای روانشناسی ورزشی/مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.