یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

افشین رهبری:

فیزیوتراپی تک بعدی نتیجه بخش نیست

بهترین روش های فیزیوتراپی ورزشی در کلینیک تخصصی فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه می شود

افشین رهبری

عضو کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی عموم ورزشکاران حرفه ای و آماتور آسیب دیده را از اکتفا کردن به یک شیوه توانبخشی بر حذر داشت چرا که به اعتقاد او درمان تک بعدی نمی تواند نتیجه بخش باشد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، افشین رهبری، فیزیوتراپیست ورزشی، تصریح کرد: فیزیوتراپی ورزشی یکی از روش های درمانی و به نوعی پیشگیری است که در آن سعی می شود امکان مداوای  آسیب ورزشی را بالابرد و تاحدی از آن پیشگیری کرد. یا در صورت وقوع آن با روش های از جمله الکتروتراپی، تمرین درمانی و تکنیک های دستی درمان کمک کنیم که ورزشکار سریع تر و در کوتاه ترین زمان ممکن به میدان ورزش برگردد.



وی در تشریح طول دوره درمان توانبخشی خاطرنشان کرد: در عموم مردم یا ورزشکاران حرفه ای کمتر با مشکل کمبود زمان مواجه هستیم، اما در ورزشکاران حرفه ای با توجه به اینکه ورزشکار به دلیل درگیری مداوم در مسابقات فرصت کافی در اختیار ندارد که بهبودی سیر طبیعی خود را طی کند، به ناچار سعی می کنیم با استفاده از روش های خاص فیزیوتراپی ورزشی روند بهبود را تسریع بخشیم.



 فیزیوتراپیست پیشین تیم ملی تکواندو خاطر نشان کرد: به طور کلی طول دوره درمان به نوع و شدت آسیب بستگی دارد و شرایط هر فرد نیز متفاوت است، ممکن است ورزشکاری به جراحی نیاز نداشته باشد و دیگری به فیزیوتراپی پیش از جراحی نیاز داشته باشد. به این ترتیب که ما باید علائم مخل حرکت او مثل تورم را مرتفع کرده و ورزشکار را آماده عمل جراحی کنیم. بنابراین نمی توان یک حکم کلی درباره طول درمان در فیزیوتراپی صادر کرد. ورزشکاری که نیاز به جراحی ندارد عموما به دوره استراحت فعال نیاز دارد که طی آن به درمان عضو آسیب دیده خود بپردازد تا به تدریج و پس از طی کردن مراحل فیزیوتراپی و انجام تست های تخصصی، به تمرینات اختصاصی ورزش تخصصی خود بپردازد.



 وی درباره ذهنیت برخی افراد که تصور می کنند صرفا با الکتروتراپی بهبود پیدا می کنند، افزود:به هیچ وجه درمان تک بعدی  معنی ندارد، نمی توان گفت با استفاده از الکتروتراپی درمان کامل شده است، اگرچه ممکن است گاهی الکتروتراپی به کاهش علایمی چون تورم بینجامد اما این به معنی درمان کامل نیست و درمان قطعی مستلزم تکمیل پروسه درمان است. بنابراین مکانوتراپی و تمرین درمانی نیز در کنار الکتروتراپی لازم است. با این حال متاسفانه در برخی مراکز به دلیل اینکه می خواهند تعداد افراد بیشتر را ویزیت کنند به صرف الکتروتراپی اکتفا می کنند که این موضوع از نقطه نظر سلامت پس از چندی روی عضو آسیب دیده تاثیر منفی می گذارد و آسیب خیلی زود شدت می یابد.



افشین رهبری با اشاره به امکانات تخصصی و فوق تخصصی کلینیک توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: ما در این مرکز به طول کلی مجموعه ای از درمان های توانبخشی را تجویز می کنیم و به عبارتی با استفاده از مجموعه ای از تکنیک ها برای درمان قطعی ورزشکار تلاش می کنیم. به هر حال عموم باید به این نکته توجه داشته باشند که برای درمان قطعی باید مجموعه ای از تکنیک ها استفاده کرد. حتی گاهی در درمان توانبخشی نیاز است که ورزشکار دارو تجویزی پزشک را نیز همزمان با توانبخشی مصرف کند.