دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳

شناگران و ترفندهای روانی

شنا

برخی از شناگران می توانند ترفندهای روانی ظریفی را برای شما اجرا کنند و به این طریق شما را تحت تاثیر قرار دهند.

در این صورت، بدون اینکه بدانید این شناگران، به عمد، چنین ترفندهایی را طراحی کرده اند، آنها یک پله از شما جلوتر هستند. اگر شما به آنها اجازه اجرای این ترفندها را بدهید و اگر متوجه نباشید که آنها چه کار می کنند، احتمالا مغلوب آنها می شوید.

انرژی ذهنی هرگز نباید با نگرانی در مورد گفتار یا اعمال این ورزشکاران، تلف شود. این که شما تحت تاثیر آنها قرار بگیرید و انرژی خود را از دست بدهید، دقیقا همان چیزی است که آنها می خواهند - تمرکز بر مشکلات به جای تمرکز بر مسابقه؛ یعنی به نوعی پرت کردن حواس شما! بنابراین، باید مراقب ترفندهای آنها باشید. مثلا، شناگری ممکن است به شما بگوید که زیاد تمرین نکرده و انتظار ندارد که مقام خوبی بگیرد. یا حتی ممکن است چنین صحبتهایی کند: "تو باید مقام خوبی بگیری، چون تمرینهایت مرتب بوده! " این یک راه بسیار هوشمندانه است تا در حالی که دستش را محکم بر شانه های شما می گذارد، همه فشار خودش را به سمت شما وارد کند! هرگز در این دام نیفتید - یا به طور کامل حرف هایش را نشنیده بگیرید و یا فشار را بسمت خودش برگردانید (مثلا "ای بابا، تو که همیشه در این مسابقه ها موفق بودی، من فکر می کنم امروز یک شوک جدیدی وارد می کنی" ).

زبان بدن یکی دیگر از روش های جدید ایجاد جنگ روانی در دیگران است - برخی از شناگران به گونه ای در اطراف استخر قدم می زنند که انگار استخر متعلق به خودشان است. این گونه رفتارها برای ایجاد ترس در ذهن شناگران دیگر طراحی شده است. در این موارد دیگر شناگران، از اینکه چرا خودشان مثل این شناگر، دارای اعتماد به نفس نیستند، تعجب می کند. یک شناگر دارای اعتماد به نفس پایین، ترسش را با افکار منفی خود تغذیه می کند، تا زمانی که در نهایت نمی تواند جلوی سیل افکار منفی ذهنش را بگیرد! در این مرحله، او قبل از آنکه مسابقه آغاز شود، از دور مسابقه حذف خواهد شد.

زبان بدن یکی از قدرتمند ترین تاثیرات را بر ناخودآگاه می گذارد و اگر شما دریابید که زبان بدن یک شناگر می تواند از نظر روانی روی شما تاثیر گذارد، می توانید به سادگی این موضوع را حل کنید- می توانید از موقعیت ذهنی، معکوس استفاده کنید و تصور کنید که دیگران از شما میترسند. در غیر این صورت می توانید از زبان بدن قوی خود برای دیگر شناگران استفاده کنید - نه تنها به عنوان این که فقط بر ‌دیگر شناگران تاثیر بگذارید، بلکه میزان اعتماد به نفس خود را نیز افزایش می دهید. یک نوع جنگ روانی بسیار روشن نیز وجود دارد - یک شناگر درست قبل از مسابقه به شما می گوید " اومدی که ببازی! " در پاسخ ذهنی، شما باید به طور کامل نظر وی را نادیده بگیرید و بر شنای خود تمرکز کنید. با این وجود، پاسخ ذهنی شما به احساس شما در آن لحظه بستگی دارد.

ممکن است این راه را انتخاب کنید که اصلا نشنیدید چه گفته - و من فکر می کنم این یک پاسخ قدرتمند است و شناگر با این علامت سوال باقی می ماند که آیا شما حرفش را شنیده اید یا خیر! به همین ترتیب، ممکن است برای مقابله به مثل یک جواب بسیار کوتاه بدهید مانند "نه، اومدم که ببرم"- و سپس به او بی توجهی کنید. همیشه کوتاه پاسخ دهید، تا کمتر احساساتتان را دخیل کنید. شناگران دیگر ممکن است از " تاکتیک روانشناسی معکوس" استفاده کنند و پاسخ دهند "آره، شاید" –فشاری را که به شما وارد کرده را دوباره به سمت خودش برگردانید! اما مراقب باشید، اگر شما از این روش استفاده می کنید، مطمئن باشید که از نظر ذهنی واقعا به حرف خودتان اعتقاد ندارید. در این صورت بسیاری از مسابقات را قبل از شروع مسابقه خواهید برد، هرگز فراموش نکنید.

مریم افشاری، دکتر افسانه صنعت کاران

کمیته روانشناسی ورزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز

منبع:http://swimming.about.com/od/swimmingmindtrainingtips/qt/believeinyourse.htm

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.