سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

التهاب زانو؛ تشخیص و درمان

التهاب زانو

زمانی که تاندون های زانو، رباط ها یا مینیسک دچار آسیب شوند زانو متورم می شود. دیگر دلایل پزشکی هم وجود دارد نظیر آرتریت که خود نیز عاملی برای تورم مفصل زانو است.

حتی به کارگرفتن بیش از حد زانو نیز باعث تورم می شود. تورم در داخل مفصل زانو یا اطراف بافت آن رخ می دهد. افراد این تورم را اصطلاحا آب آوردن زانو می نامند. بعد از اینکه تورم زانو تشخیص داده شد می توان با درمان های خانگی آن را التیام داد اما در صورتی که تورم زانو از بین نرفت و یا دردناک شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درمان های پزشکی را شروع کنید.

مرحله اول: تشخیص التهاب زانو

الف-مقایسه زانوی ملتهب با زانوی سالم

زانوهای دو پا را با هم مقایسه کنید به دنبال تورم در اطراف کشگک زانو یا اطراف زانو باشید مقایسه کردن دو زانو با یکدیگر بهترین راه برای متوجه شدن تورم یا قرمزی و هر چیز غیر معمول دیگری  است.

-اگر تورم در پشت زانو ایجاد شود می تواند نشانه کیست بیکر باشد. زمانی که مایع اضافی به بافت پشت زانو روانه شود، می تواند باعث تورم در پشت زانو شود و زمانیکه سرپا می ایستید بدتر می شود.

- اگر زانوی آسیب دیده نسبت به زانوی دیگر قرمز تر و تب دار به نظر می رسد حتما به پزشک مراجعه کنید.

ب- خم و راست کردن زانو

- اگر در هنگام حرکت دادن زانو احساس ناراحتی می کنید پای شما دچار آسیب شده است که نیاز به درمان دارد.

-ممکن است این ناراحتی را تحت عنوان درد و سفتی احساس کنید سفتی آن احتمالا ناشی از مایع درون زانو است.

ج- راه رفتن روی پا آسیب دیده

-ایستادن روی پا آسیب دیده باعث می شود که درد احساس کنید تلاش کنید وزن خود را روی پا بگذارید و راه بروید تا ببینید پا شما می تواند وزنتان را تحمل کند.

مرحله دوم: درمان های پزشکی

الف-به پزشک مراجعه کنید

اگرچند روز بعد از اینکه تورم قابل توجهی را احساس کردید و متوجه شدید که نمی توانید وزن خود را روی پایتان تحمل کنید یا تب و قرمزی روی زانو مشاهده کردید که ممکن است حاکی از عفونت باشد، هیچ بهبودی حاصل نشد. حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است رباط ها آسیب دیده باشند.

برخی بیماری ها عاملی برای تورم زانو هستند نظیر پارگی رباط، استئو آرتریت، آرتریت روماتوئید، نقرس، عفونت، بورسیت و سوزشی که دراثر به کار گیری بیش از حد زانو ایجاد می شود.

پزشک زانو را ارزیابی می کند تا شرایطی را که منجر به تورم شده است، تعیین کند او ممکن است یک آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس، اولتراسوند یا MRI   انجام دهد. این آزمایش ها آسیب های استخوان، تاندون و آسیب رباط را تشخیص می دهند.

روش دیگری که ممکن است پزشکان به کار ببرند بیرون کشیدن مایع داخل مفصل زانو می باشد تا عفونت را بر اساس تعداد سلول های سفید و باکتری های موجود در مایع بررسی کنند.

- پزشک ممکن است با تزریق استروئید به داخل زانو سعی کند که تورم زانو را کاهش دهد.

- پزشک دمای بدن تان را چک می کند تا مطمئن شود که عفونتی در زانو وجود ندارد.

ب-مشاوره در رابطه با جراحی :

 با توجه به شرایطی که منجر به التهاب زانو شده پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند:

 انواع جراحی های متداول:

آرتروسنتزیس: مایع داخل زانو را خارج می کنند تا مفصل تحت فشار رها شود.

آرتروسکوپی: بافت سست شده یا آسیب دیده را از اطراف زانو بر می دارند.

تعویض مفصل: مفصل زانو قابل تعویض کردن است اگر واضح است که زانو بهتر نمی شود و درد زانو غیر قابل تحمل است پزشک این جراحی را توصیه می کند.

ج--توسط فیزیوتراپیست معاینه شوید:

یک فیزیوتراپ بعد از معاینه، تمریناتی را براساس شرایط شما توصیه می کند تا با انجام آن ها عضلات اطراف مفصل زانو را تقویت کنید.

د--توسط یک جراح ارتوپد معاینه شوید:

 مشکل صاف بودن کف پا هم نیز می تواند یکی از عامل های تورم و درد زانو باشد که برای حل این مشکل باید به ارتوپد مراجعه کنید ممکن است کفی ارتوتیک (کفی طبی) تجویز کند تا آن را داخل کفش خود قرار دهید.

مرحله سوم: محافظت از زانوی متورم

الف-پوشیدن پد زانو:

اگر زمان زیادی را با توجه به شرایط کاری روی زانو خود می نشینید مثل کار محوطه سازی (باغداری) یا کارهای خانه از پد محافظ زانو استفاده کنید.

- اگر ممکن است هر ۲۰ ثانیه یکبار یک نفس عمیق بکشید در طول نفس عمیق کشیدن بایستید و پاهای خود را بکشید و اجازه دهید عضلاتتان استراحت کنند.

ب-اجتناب از خم کردن زانو و حرکت اسکات

برای محافظ از زانوی ملتهب از حرکات تکراری که زانو در آن ها نقش مهمی داشته و مجبور به خم و راست کردن، نشستن و برخاستن و...هستید اجتناب کنید.

ج-اجتناب از انجام تمرینات و ورزش های سنگین

ورزش های بسیاری به خصوص ورزش هایی که نیاز به دویدن و پریدن دارند می توانند به زانو ها آسیب بزنند. ازانجام ورزش هایی نظیر اسکی، اسکی روی برف، دو، فوتبال، بیسبال و بسکتبال تا زمانیکه زانوها بطورکامل بهبود پیدا نکرده اند خودداری کنید.

د-خوردن غذاهایی با خواص ضدالتهابی

رژیم غذایی شما می تواند بر افزایش خطر تورم زانوها یا هر جای دیگری از بدنتان موثر باشد سعی کنید از غذاهای فراوری شده، سرخ شده یا شیرینی ها دوری کنید مصرف میوه ها، سبزیجات، پروتئین و حبوبات را افزایش دهید.اسیدهای چرب امگا ۳ خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند از ماهی سالمون برای بالا بردن اسیدهای چرب امگا ۳ بدنتان استفاده کنید. روغن بذر کتان نیز همچنین منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد.

ه-- رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید این رژیم سرشار از پروتئین، مرغ و ماهی است. همچنین بر مقدار زیادی از سبزیجات، روغن زیتون و لوبیا تکیه می کند.

و-اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن گردش اکسیژن و خون را در بدن کاهش می دهد و این عامل به نوبه ی خود توانایی بافت را برای ترمیم خود محدود می کند.

دکتر محسن مردانی کیوی

 جراح و متخصص ارتوپی/ فلوشیب آرتروسکوپی شانه، زانو و صدمات ورزشی/  هیات پزشکی ورزشی گیلان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.