یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

مصرف کربوهیدرات در ورزشکاران

استفاده از كربوهيدرات در حين فعاليت ورزشی

  هر ورزشکار با توجه به نوع فعالیت بدنی و زمان فعالیت، به سوخت اصلی –کربوهیدرات- نیاز دارد.

برای اکثر فعالیت های روزمره حتی فعالیت های سبک، باید به میزان لازم از کربوهیدرات استفاده کرد. در فعالیت های طولانی و شدید ورزشی میزان نیاز بدن به کربوهیدرات افزایش پیدا می کند. در ورزش های استقامتی مانند دوی ماراتن، دوچرخه سواری و شنا که مسابقه ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول می کشد، نیاز ورزشکار به کربوهیدرات بالا می رود.   

زمان مصرف کربوهیدرات در روز مسابقه

ورزشکاران در روز مسابقه باید حداقل۳-۴ ساعت قبل از مسابقه غذا خورده باشند تا هنگام مسابقه معده شان خالی باشد. توجه کنید این وعده باید سرشار از کربوهیدرات با شاخص متوسط به پایین باشد  (برنج،   سوپ ماکارونی و...). گلوکز در تمرینات شدید و طولانی مدت موثر است و می تواند از سردرد، سرگیجه، تهوع و سایر مشکلات دستگاه عصبی مرکزی پیشگیری کند چرا که سوخت اصلی دستگاه عصبی مرکزی گلوکز است. در حین تمرین از کربوهیدرات گلاسمیک متوسط به بالا (نوشابه های ورزشی) و بعد از ورزش، از قندهای با شاخص بالا تا متوسط استفاده شود مانند کربوهیدرات پیچیده (سیب زمینی پخته، کیک برنجی و نان سفید).

  بسیاری از افراد تصور می کنند مصرف کربوهیدرات بعد از ورزش باعث افزایش وزن و چاقی مفرط خواهد شد، در صورتی که تنها زمانی که قند به چربی تبدیل نمی شود، بعد از تمرین است. بنابراین ورزشکار می تواند بعد از تمرین از کربوهیدرات استفاده کند و نگران کاهش سریع هورمون ها نباشد.

محبوبه عسکری/ متخصص تغذیه ورزشی و عضو کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان کهگیلویه و بویر احمد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.