سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹

روانشناسی داوری در ورزش (بخش پنجم)

داوری

ارتباط:

ارتباطات، برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی یا به عبارت بهتر پیام ها را به دیگران تفهیم می کند. از آنجا که وجود ارتباطات مؤثر بین مدیر و کارکنان در کلیه سطوح برای کارامدی و کارایی ضروری است، در این زمینه به نظر می رسد داورانی که از مهارت های گفتاری، شنودی و بازخوردی بهتری برخوردار باشند، موفق به ایجاد ارتباط اثربخش خواهند شد.

 واقعیت های ورزش داوران را در موقعیت های دشواری قرار داده است آنها باید از یک طرف کنترل خود را بر مسابقه حفظ کنند و از طرف دیگر باید جریان بازی را حتی المقدور با کمترین اعمال نظر قضاوت کند. به علاوه باید در طی تصمیم گیری با تماشاگران، مربیان و بازیکنان ارتباط برقرار کنند.

اگر می خواهید مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهید در ابتدا لازم است که سطح مهارت های فعلی خود را بشناسید ارتباط شما ارسال و دریافت پیام ها به صورت کلامی و غیرکلامی است. با توجه به اینکه داوران در وحله اول به صورت غیر کلامی ارتباط برقرار می کنند باید چگونگی ارسال موثرتر پیام های خود را فرا گیرند. شاید جالب باشد بدانید که درصد زیادی از پیام های ما به صورت غیرکلامی رد و بدل می شود به طوری که  ارتباط غیرکلامی 93 درصد سهم انتقال پیام (زبان  بدن 55 درصد و فرا زبان 38 درصد) را به خود اختصاص می دهد و ارتباط کلامی  سهمی معادل 7 درصد از انتقال پیام را دارد.

از جمله موارد ارتباط غیرکلامی داور ظاهر بدنی ،حالت بدنی ،بیان های چهره ای می باشد به عنوان مثال وضعیت جسمانی مطلوب و تندرستی تصویری از کنترل، اعتبار و اقتدار داور می باشد همچنین یک قامت راست نشان دهنده اطمینان، گشاده رویی  و فعال بودن است حتی گام برداشتن سریع و فعال همراه با بالا بردن سر نشان دهنده شور و اشتیاق و خود استواری است. همچنین نوع وارد شدن به زمین ورزشگاه بیانگر نوع نگرش فرد در مورد رویداد ورزشی و حرفه ای بودن فرد است.

منظور از فرا زبان چیست؟

 از طرف دیگر عنصر صوتی تشکیل دهنده گفتار جدا از معنی واقعی کلمه یعنی همان فرا زبانی 38 درصد ارتباط غیر کلامی را به خود اختصاص می دهد یعنی:

 « مهم نیست شما چه می گویید بلکه مهم چگونه گفتن شماست».

پس بنابراین هنگام قضاوت از احساسات خود آگاه باشید و بدانید طنین صدا و درجه صدا  و سرعت صحبت کردن به مخاطب شما پیام هایی را منتقل می کند که ممکن است از آن بی خبر باشید. تمرین و توسعه مهارت های ارتباطی باعث می شود شما به طور آگاهانه تری بتوانید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید. از طرف دیگر توجه به اهمیت  نحوه برقرای ارتباط با رسانه ها موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه جدی داشت.

نکاتی برای برقراری ارتباط با رسانه ها:

وقتی که رقابت ها داغ است یا نتیجه بازی بر جایگاه تیم در لیگ، رقابت های قهرمانی یا شهرت اجتماعی اثر می گذارد، داوران از طرف رسانه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. پوشش رسانه ای می تواند باعث نگرانی در مورد نوع ارزشیابی عملکرد داوران شود و اضطراب ناخواسته ای را به دنبال داشته باشد. به نظر می رسد گزارش های رسانه ای بازخواست ها، تجزیه و تحلیل های بعد از بازی یا بگومگو های انتقادآمیز بعد از بازی حتی نقطه نظر نه تنها عموم مردم حتی نزدیکترین افراد داور را نیز تغییر دهد. علاوه بر این رسانه ها داوران را بی ثبات و بعضی اوقات نیز نالایق جلوه می دهند، در مقابل بسیاری از داوران نسبت به عدم صلاحیت بعضی گزارشگران و مفسران ورزشی اظهار نارضایتی می کنند. داوران بر این نکته تاکید دارند که بعضی از این افراد قوانین را نمی دانند یا در جریان تغییرات سالیانه قوانین داوری نیستند آن ها ادعا می کنند که کارکنان رسانه ای باید نماینده گزارشگران واقعی باشند. در اینجا توصیه های کوتاهی در مورد برقراری ارتباط مثبت با رسانه ها عنوان می شود:

-اگر فرصت مدیریت افکار و هیجان خود را ندارید با گزارشگران وخبرنگاران مصاحبه نکنید.

-به پرسش های مربوط به قوانین یا وظایف داور پاسخ دهید اما هرگز بازی تیم ها یا توانایی مربیان را تفسیر نکنید.

-از اعضای رسانه ها دعوت کنید تا در جلسات و کلینیک های قوانین داوری حضور یابند.

-به رسانه ها احترام بگذارید.

-انجمن یا لیگ محل را به داشتن یک سخنگو تشویق کنید تا پاسخگوی پرسش هاس یک قضاوت باشد.

منبع: روانشناسی داوری، نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبیه

___________________________________________

دکتر مژگان سعیدی؛ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه