سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

۷ غذای فوق العاده برای پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D هستند برای بهبود وضعیت تراکم استخوان بسیار مهم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، به نقل از step to health، این مواد نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارند، اما ویتامین C، پتاسیم و منیزیوم در سلامت استخوانها نقش قابل توجهی دارند. به همین خاطر هر رژیم غذایی برای پیشگیری از تحلیل استخوانها باید متعادل باشند و حاوی مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات تازه  همچنین پروتئین ها باشند. برخی غذاها هستند که حاوی این مواد هستند و با مصرف روزانه و قراردادن در رژیم غذایی می توان از پوکی استخوانها پیشگیری کرد.

بیماری پوکی استخوان جزو بیماری هایی است که هیچ گونه دردی ندارند و با دچار شدن به آن احتمال شکستگی استخوان ها افزایش یافته و مدت زمان طولانی باید طی شود.

در اینجا به ۷ مورد از مواد غذایی حاوی پتاسیم –کلسیم و ویتامین D اشاره می کنیم.

۱-        سبزیجات تیره

تصور عموم بر این است که لبنیات منبع کلسیم هستند، اما سبزیجاتی وجود دارند که حاوی مقادیر زیادی از کلسیم هستند. سبزیجات تیره مثل کلم، کلم چینی، شلغم ها. این سبزیجات حاوی ویتامین K هستند که بدن را در برابر پوکی استخوان محافظت می کنند.

۲-        سیب زمینی

این ماده غذایی سرشار از منیزیوم و پتاسیم است. بهتر است سیب زمینی به حالت پخته مصرف شود.

۳-        مرکبات

همه می دانند که مرکبات منبع عالی از ویتامین C هستند. این ویتامین برای ایجاد کلاژن که بخشی از فیبر استخوان و غضروف است، ضروری است.

۴-        ماهی

.ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که علاوه بر سلامتی اسخوان در سلامت غضروف ها و عروق قلبی هم کمک رسان خواهند بود. ماهی سالمون غنی از پتاسیم است و کنسروهای سالمون هم غنی از کلسیم هستند.

۵-        بادام

۶-        ملاس (شیره قند)

تغییر شیرین کننده ها در رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی استخوان ها دارند، زیرا همان طور که می دانیم قندها و شیرین کننده ها می توانند استخوان های ضعیف کنند. ملاس یک شیرین کننده طبیعی است که حاوی کلسیم است و در پخت و پز و یا به ماست، جو دو سر یا اسموتی ها می توان اضافه کرد.

۷-        غذاهای غنی شده

شیر های گیاهی – آب پرتقال، غلات و نان غالبا" با ویتامین D و کلسیم غنی شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.