یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

تاثیر ورزش در مقابله با COVID-19

دستورعمل کرونا در مراکز ورزشی و استخرها

دکتر لاله حاکمی/ نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

در مقاله ای که اول می 2020 در EVERYDAY HEALTH انتشار یافت، آمده است: ورزش موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا  به ویروس کرونا می شود. اما حتی در صورتی که فرد مبتلا شد، ورزش در برابر عوارض وخیم بیماری از شما محافظت می کند.

یکی از عوارض اصلی و بالقوه کشنده COVID-19، سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS)است و پرداختن به ورزش منظم پیش از ابتلا به بیماری، موجب کاهش عوارض وخیم بیماری و مرگ و میر می شود. استرس اکسیداتیو یکی از روندهای مهم بیماری زایی در جریان COVID-19  بر شمرده شده است.

بر اساس مقاله ای که در ژورنال Redox Biology  در ماه می 2020 چاپ شد، آنزیمی به نام سوپراکساید دسموتاز خارج سلولی (EcSOD)  که یک آنتی اکسیدان است، در برابر ARDS و دیگر بیماری های قلبی ریوی نقش محافظت کننده دارد. بر اساس آنچه در این مقاله آمده است، این اثر محافظتی ممکن است در برابر عوارض وخیم COVID-19 نیز دیده شود.

ورزش منظم موجب بالا رفتن سطح EcSOD شده و امکان مقابله با استرسورها را فراهم می کند و در پیشگیری از عوارض وخیم COVID-19 هم ممکن است موثر باشد. عضلات ما به شکل طبیعی این آنزیم را تولید می کنند. اما تولید و سطح پلاسمایی آن در ورزش هایی مثل دویدن، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری افزایش می یابد. بعد از تولید EcSOD در عضلات مخطط، این آنزیم از طریق خون به ارگان هایی مثل ریه، قلب و کلیه ها می رسد.

این آنزیم، قوی و منحصر به فرد است. زیرا تنها آنتی اکسیدان شناخته شده ای است که به شکل طبیعی در محیط بدون سلول پلاسما فعالیت کرده و رادیکال های آزاد سمی را که در جریان بیماری ایجاد می شوند، از بین می برد.

تاثیر ورزش بر سلامت قلب و ریه اثبات شده است، اما با توجه به جدید بودن بیماری، هنوز نمی توان به طور قطع در مورد نقش ورزش در کاهش ARDS  در COVID-19   اظهار نظر دقیقی کرد

  همه افراد حتی ورزشکاران جوان و سالم هم باید اقدامات پیشگیرانه و فاصله اجتماعی را به علل زیر رعایت کنند:

1-      بیماری وخیم و حتی مرگ و میر حتی در افراد جوان، سالم و ورزشکار هم دیده شده است.

2-  این بیماری، جدید است و در مورد عوارض دراز مدت آن اطلاع زیادی نداریم.

3-      ورزشکاران الگوی جامعه هستند و رعایت اقدامات بهداشتی از سوی آنها، موجب ترویج بهداشت در جامعه خواهد شد.

4-      ورزشکاران ممکن است به شکل مستقیم یا غیر مستقیم بیماری را به افراد سالمند یا بیمار منتقل کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.