سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

دهمین سال فعالیت ستاد نظارت بر سلامت باشگاه های ورزشی

حسینی: ۱۶ هزار باشگاه بازرسی شدند/امکان دریافت گزارش های مردمی از طریق سایت فدراسیون پزشکی ورزشی وجود دارد

شورای مدیران فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد

ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی کشور مستقر در فدراسیون پزشکی ورزشی که وارد دهمین سال فعالیت خود شده است، در حالی با همکاری ادارات ورزش و جوانان و با نظارت های مکرر و مستمر، باشگاه ها و اماکن ورزشی را رصد می کند که همه گیری کرونا و دغدغه های سلامت در این شرایط باعث شد فعالیت های این ستاد اهمیت دو چندانی پیدا کند.

این ستاد چه وظایفی دارد و فعالیت آن به ویژه در روزهای کرونایی چگونه است؟ برای پاسخ این پرسش و پرسش های مشابه با آقای کریم حسینی، مسئول ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی گفت وگویی انجام دادیم که در پی می آید:

تاریخچه شکل گیری ستاد نظارت بر اماکن ورزشی را بفرمایید.

ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی کشور، سال ۱۳۹۰ با هدف پایش سلامت باشگاه ها و اماکن ورزشی به صورت نظارت های محسوس و نامحسوس و با دستور معاون محترم ورزش قهرمانی و حرفه ای وقت، تشکیل شد و از همان ابتدا دو هدف اولیه را در دستور کار خود قرار داد:

جلوگیری از عرضه، تجویز و مصرف انواع مکمل در باشگاه ها و ارزیابی عضویت خدمات درمانی تمام ورزشکاران توسط باشگاهداران

با توجه به همه گیری کرونا، از سوی ستاد نظارت بر اماکن ورزشی در این مقطع چه فعالیت هایی انجام می شود؟

در این مقطع ستاد نظارت با تدوین پروتکل ها و فرم های ویژه در شرایط کرونا فعالیت خود را دوچندان کرده است. این ستاد از طریق ۷۲۰ ناظر در کل کشور نسبت به نظارت و تکمیل فرم ها اقدام کرده است. از آنجا که ۲۳ هزار باشگاه فعال داریم، در زمان کرونا در کل کشور حدود ۱۶۰۰۰ باشگاه بازرسی شدند که اطلاعات آنها در سامانه ثبت شد؛ از این تعداد ۷۳۰۰ مورد در زمان تعطیلی باشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و ۷۷۰۰ باشگاه برای گرفتن مجوز بازگشایی اقدام کرده اند. از طرفی در پی مراجعات حضوری ناظران، ۳۶۲ باشگاه به سبب عدم رعایت پروتکل ها تذکر گرفتند که این مورد نیز در سامانه ثبت شد.

مکانیسم تشویقی و تنبیهی در زمان همه گیری کرونا برای باشگاه ها چیست؟

مکانیسم تشویقی که برای باشگاه های برتر و سلامت محور در نظر گرفته شده، صدور گواهی باشگاه های دارای تاییدیه است. به این صورت که با همکاری کمیته سلامت فدراسیون، دستورالعمل هایی تهیه شده است که باشگاه هایی که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کرده اند شناسایی و معرفی شوند. در دوران همه گیری کرونا باشگاه های دارای تاییدیه در اولویت بازگشایی خواهند بود. گذشته از اینکه اسامی این باشگاه ها به اطلاع ورزشکاران رسانده خواهد شد. به موازات تدوین آیین نامه باشگاه های دارای تاییدیه تدوین دستورالعمل درجه بندی باشگاه ها در حوزه سلامت است. در این دستورالعمل باشگاه ها از نظر سلامت رتبه بندی می شوند.

  مکانیسم تنبیهی که در نظر گرفته ایم نیز پیگیری تخلفات درجه یک در حوزه سلامت است. که در مرحله اول تذکر می گیرند و اگر رسیدگی نکنند به پلمپ باشگاه از طریق اداره کل ورزش و جوانان منجر می شود.

چه تخلفاتی در حوزه سلامت درجه یک محسوب می شوند؟

-تجویز، توزیع و فروش هرگونه دارو و مکمل های ورزشی در باشگاه ها

 -عدم تحت پوشش قرار دادن ورزشکاران در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی

- انجام هرگونه فعالیت غیر ورزشی و غیر مرتبط با پروانه باشگاه از جمله ماساژ ورزشی، حرکات اصلاحی و کار با دستگاه هایی که در حوزه سلامت باید مجوز داشته باشند، مانند دستگاه سولاریوم و دستگاه کویتیشن.

ساز و کار برخورد با باشگاه متخلف چیست؟

گزارش باشگاه های متخلف به صورت مستند به اداره کل ورزش و جوانان از سوی هیات پزشکی ورزشی ارسال و پس از طرح موضوع در کمیته برای رسیدگی به تخلفات باشگاه ها نسبت به صدور تذکر یا پلمپ باشگاه ها از سوی اداره کل ورزش و جوانان اقدام می شود. خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده فدراسیون پزشکی ورزشی هم عضو  کمیسیون اصلی ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان شده است که با توجه به ماهیت و اثرگذاری ستاد نظارت بر سلامت باشگاه های فدراسیون، عضویت ما اهمیت بسزایی دارد.

امکان نظارت مردمی بر باشگاه ها وجود دارد؟

بله ما سامانه رسیدگی به شکایات مردمی در حوزه سلامت را راه اندازی کرده ایم که در دوران کرونا ۱۶۰۰ شکایت مردمی ثبت شده است. اکثر این شکایت ها در خصوص رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فعالیت در زمان تعطیلی باشگاه ها بود که مراتب کتبا به استان ها تذکر داده می شود و در صورت نیاز اداره کل برای پلمپ اقدام به موقع انجام می دهد.

در پایان جا دارد از معاونت محترم ورزش قهرمانی و مسئولان محترم وزارت ورزش بخصوص کمیسیون ماده ۵ به خاطر حمایت همیشگی و بی دریغشان کمال تشکر را داشته باشم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.