یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

شعار روز جهانی بهداشت روان امسال؛

سلامت روان نوجوانان در دنیای درحال تغییر

سلامت روان

 ۱۰ اکتبر، روز جهانی سلامت روانی است. این روز در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به دلیل توجه بیشتر به اختلالات روانی، تاثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آنها برگزیده شده است. شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی بهداشت روان، سلامت روان نوجوانان در دنیای در حال تغییر است.

 نوجوانی، دوره انتقال از وابستگی کودکی به استقلال و مسئولیت پذیری جوانی است. استنلی هال پدر روانشناسی نوجوانی، این دوره را "دوره توفان و تنش" و نوجوانی را "تولدی تازه" می نامد. نوجوانی دوره پیدا کردن هویت است. باید به نوجوان فرصت داد هویت خود را بیابد. موفقیت های نوجوان را باید دید و او را تشویق کرد. از این رو، می توان گفت نوجوانی مشخصات و خصوصیاتی منحصر به فرد دارد که با دوران کودکی و همچنین بزرگسالی متفاوت است.  

 طبق آمار و تحقیقات انجام شده، پنجاه درصد از اختلالات روانپزشکی پیش از ۱۴ سالگی آغاز می شود. ده درصد از کودکان و نوجوانان (سنین ۵ تا ۱۶ سال) یک مشکل سلامت روان قابل تشخیص دارند. در حالی که ۷۰ درصد از کودکان و نوجوانانی که مشکلات سلامت روان را تجربه می کنند در سن مناسب مداخلات مناسب را دریافت نمی کنند. در مورد اهمیت این دوران، به ویژه در این روزهای پر تنش به خاطر شیوع بیماری کرونا، همین بس که شعار روز جهانی امسال به طور خاص و ویژه بر نوجوانی تاکید دارد.

واقعیاتی در رابطه با سلامت روان کودکان و نوجوانان

  • ۵۰ درصد اختلالات روانپزشکی پیش از ۱۸ سالگی شروع می شوند.
  • اختلالات سلامت روان هزینه های زیادی به جامعه وارد می کند.
  • مداخله زودرس اهمیت زیادی دارد و پزشکان، معلمان و خانواده ها باید آگاه تر شوند.
  • مدارس باید شادکامی کودکان را در اولویت قرار دهند.
  • مهارت های زندگی باید در برنامه آموزشی مدارس قرار گیرد.
  • اختلال سلامت روان منجر به مواردی مثل افت تحصیلی، بزهکاری و بارداری می شود.

کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.