یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

راه های مقابله با آسیب های فضای مجازی در کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

کودک و کرونا

۱) ارتباط سالم و موثر والدین با کودک و نوجوان، کلید پیشگیری از انواع آسیب‌هاست.

اگر در ارتباط بین والد و فرزند، «پذیرش بی‌قید و شرط» وجود داشته باشد،‌ در صورتی که فرزند با هرگونه محتوای نامناسب مواجه شود آن را با والدین در میان می‌گذارد و راهنمایی درست را از آنها دریافت می‌کند. پذیرش بی‌قیدوشرط یعنی کودک اجازه خطا کردن و جبران آن را داشته باشد و از سوی والدین قضاوت، طرد یا سرزنش شود. در واقع، رفتار کودک و نوجوان از خود وی جداست و انجام یک رفتار بد، او را تبدیل به یک کودک یا نوجوان بد نمی‌کند.

۲) رفتار والدین، مهم ترین الگو برای کودک و نوجوان است.

اگر می‌خواهید فرزند شما به صورت هدفمند از فضای مجازی استفاده کند، خود شما نیز باید همین‌گونه رفتار کنید. در سال‌های اخیر استفاده مفرط بزرگسالان از فضای مجازی و کاهش فعالیت‌های جمعی خانوادگی باعث شده کودکان نیز از آنها الگوبرداری کنند. با این تفاوت که کودک و نوجوان هنوز برای مواجهه با آنچه ممکن است در فضای مجازی در انتظارش باشد آمادگی لازم را ندارد.

۳) کودک و نوجوان خود را به «مهارت‌های زندگی» و آموزش‌های «خودمراقبتی» مجهز کنید.

اگر فرزند شما از خطرات و آسیب‌های فضای مجازی آگاه باشد، «حریم خصوصی» را بشناسد و مجهز به مهارت‌هایی از قبیل تصمیم‌گیری، حل مساله و مهارت «نه گفتن» باشد، در مقابل بسیاری از خطرات فضای مجازی ایمن خواهد بود.

۴) دانش خود را درباره فضای مجازی به‌روز کنید.

برای محافظت از کودک و نوجوان خود، بهتر است «سواد رسانه‌ای» و دانش خود را درباره فضای مجازی ارتقا دهید تا بتوانید در استفاده فرزند خود از فضای مجازی، همراه او باشید و خطرات احتمالی را به موقع تشخیص دهید.

۵) قوانین مشخص و واضحی برای استفاده از فضای مجازی وضع کنید.

در مورد میزان و نحوه استفاده از فضای مجازی با کودک و نوجوان به توافق برسید، قانون وضع کنید و با او در مورد پیامدهای منفی تخلف از قوانین صحبت کنید. اگر کودک از قوانین سرپیچی کرد، بدون هرگونه خشونت او را با پیامد منطقی رفتارش مواجه کنید. این پیامدهای منفی، نباید شامل محروم کردن کودک از نیازهای اساسی او باشد (مثلا نباید بگویید که اجازه نداری نهار بخوری!)

۶)  بر استفاده کودک و نوجوان از فضای مجازی نظارت داشته باشید.

نرم‌افزارهای «کنترل والدین» می‌توانند محدودیت‌هایی در مدت استفاده کودک از فضای مجازی، دسترسی به محتواهای جنسی و ... ایجاد کنند و شما را در جریان فعالیت دقیق کودک خود در فضای مجازی قرار بدهند.

کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.