یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

دکتر پورسعید مطرح کرد؛

تشکیل افسران سلامت، اقدامی ماندگار

جلسه ستاد عالی مقابله با کرونا در ورزش

 رئیس کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی و عضو ستاد مقابله با کرونا در ورزش، تشکیل افسران سلامت جهت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی به ویژه لیگ فوتبال را اقدامی ماندگار در حوزه رعایت مسائل بهداشتی در ورزش دانست.

دکتر مهرشاد پورسعید در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه درمان این ستاد گفت: نخستین اقدامی که در کمیته درمان فدراسیون انجام شد این بود که به محض اعلام رسمی ورود کرونا به کشور با توجه به استقرار شمار قابل توجهی از تیم های ملی در مجموعه ورزشی آزادی، تصمیم گرفتیم این مجموعه و به ویژه مجموعه ۵ سالن را تحت پوشش قرار داده و از ورود افراد مشکوک به بیماری به این مجموعه جلوگیری کنیم. در این رابطه با استقرار چند نفر در درهای ورودی این مجموعه اقدام به تب سنجی شد؛ اقدامی که در آن زمان تلقی علمی در دنیا این بود که می تواند مثمر ثمر باشد.

وی افزود: با توجه به پیشرفت دانش مشخص شد صرف تب سنجی نمی تواند جوابگو باشد و البته به تدریج اردوهای ملی هم تعطیل شد و دغدغه ها بابت شیوع این بیماری در اردوهای ملی برطرف شد.

دکتر پورسعید خاطر نشان کرد: در ادامه این همه گیری مشخص شد که با انجام تستی به نام تستPCR ابتلا یا عدم ابتلای فرد به کووید ۱۹ قابل تشخیص است و خوشبختانه در این رابطه اولین آزمایشگاهی که در آن مقطع در سطح کشور قادر به انجام این تست بود، یعنی آزمایشگاه کیوان را پیدا کرده و با این آزمایشگاه وارد همکاری شدیم و این مهم بسیار در بحث درمان به یاری ستاد و به طور کلی ورزشکاران آمد.

رئیس کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: با توجه به این که درمان مشخصی برای این بیماری وجود نداشت ارتباط تنگاتنگی با کمیته علمی ستاد داشتیم و با بهره مندی از دیدگاه آنها در جهت درمان ورزشکاران اقدام می کردیم. از طرفی چون شخصا عضو ستاد مقابله با کرونای تهران بودم و در بیمارستان طالقانی هم در بخش بیماران کرونایی کار می کنم، از ظرفیت های این بیمارستان و همچنین بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان ایرانشهر جهت پیگیری درمان ورزشکاران مبتلا به کووید ۱۹ بهره می بریم.

دکتر پورسعید همچنین درباره تشکیل گروه ۱۰۰ نفره افسران سلامت به منظور رعایت بر پروتکل های بهداشتی به ویژه در مسابقات فوتبال گفت: با توجه به اهمیت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی و همچنین وجود زنجیره فدراسیون پزشکی ورزشی در سراسر کشور، تصمیم گرفتیم از این ظرفیت نیز استفاده کرده و رعایت پروتکل های بهداشتی را را زیر نظر داشته باشیم. در این خصوص با شناسایی افراد واجد شرایط و البته علاقه مند و ارائه آموزش های لازم به صورت آنلاین به آنها، نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار دادیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود افسران کنترل دوپینگ و بار روانی که کلمه افسر داشت، نام افسران کنترل سلامت را برای این ناظران انتخاب کردیم تا همچون افسران کنترل دوپینگ که به خوبی توان لازم را برای اجرای وظایف محوله دارند، این گروه نیز چنین ظرفیتی داشته باشند.

دکتر پورسعید خاطر نشان کرد: شخصا معتقدم راه اندازی افسران کنترل سلامت اقدامی ماندگار برای پزشکی ورزشی بود و از این ظرفیت می توان در موارد مشابه بهداشتی در سراسر کشور بهره برد، چرا که افراد توانمندی گزینش و آموزش داده شدند و به خوبی  از عهده این مهم برآمدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.