یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

دکتر سجادی:

به عنوان سفیران اجتماعی پیشگیری از اعتیاد انجام وظیفه خواهیم کرد

سجادی

وزیر ورزش و جوانان با بیان این که بهره مندی از ظرفیت ورزشکاران و قهرمانان ملی و استانی در فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد در دستور کار ماست، اظهار داشت: به عنوان سفیران اجتماعی پیشگیری از اعتیاد انجام وظیفه خواهیم کرد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها حتما از امکانات و ظرفیت های ورزشی و ظرفیت سمن های جوانان بهره خواهیم برد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر سید حمید سجادی در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور که صبح امروز برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) بر جایگاه حوزه ورزش و جوانان در حیطه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: امروز بخشی از ظرفیت وزارت ورزش و جوانان در این جلسه حضور دارند تا بتوانیم مطالعات و همکاری های بیش از پیشی داشته باشیم و در امر پژوهش نیز در کنار شما عزیزان برای کمک به پیشگیری از اعتیاد قدم بر داریم.

وی تصریح کرد: حضور نمایندگان ورزش قهرمانی نشان دهنده حرکت و فکر زیبای این مجموعه است، اهمیت و جایگاه ورزش در دنیا برکسی پوشیده نیست و امروز همه جای دنیا ورزش را یک پدیده اجتماعی می دانند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: اهمیت برگزاری این جلسه پیرامون یک پدیده اجتماعی است که این پدیده جوانان و نوجوانان و حتی بعضا سنین پایین تر را هم درگیر می کند و یکی از نگران کننده ترین آن ها موضوع اعتیاد است که رابطه عمیقی با یادگیری دارد.

وی اظهار داشت: یادگیری حداقل شامل سه حیطه (نظری، عاطفی و روانی) است اما حیطه چهارم که کمتر به ان پرداخته شده خود فرمانی است که بنده معتقدم برای پیشگیری از اعتیاد به هر چهار حیطه نیاز داریم.

دکتر سجادی تصریح کرد: وجود ورزشکاران به عنوان یاریگران این نهضت پیام مهمی دارد. لازم است بگویم یکی از کشورهای اروپایی که رتبه اول را در اعتیاد داشت توانست با اهمیت به برنامه های ورزشی و تفریحات سالم به رتبه ۱۷ اروپا برسد.

وی با اشاره به یادگیری های مختلف انسان در طول زندگی خود، اظهار داشت: بر اساس آموزه ها و تعلیم تربیت ها، انسان در هر زمان و مکانی چیزی یاد می گیرد که مجموعه ای از ارزش ها در وجود فرد عجین می شود اما چطور می شود که ضد ارزش ها و آسیب ها درون انسان عجین می شود؟ چطور انسان بنده عادات می شود که می تواند فلاکت را برای او به ببار آورد.

وی با اشاره به اهمیت حوزه آموزش و یادگیری در بحث پیشگیری از معضل مواد مخدر، تصریح کرد: خرداد ۱۳۹۰ ما آماری در ورزش همگانی در "دوپینگ" داشتیم در آن زمان دوپینگ در ورزش همگانی ۳۲ برابر ورزش قهرمانی بود.

وزیر ورزش و جوانان به هزینه های گزاف مادی معنوی اعتیاد برای جامعه و فرد اشاره کرد و افزود: حدود ۴ هزار شهید و حدود سه برابر این تعداد جانباز در حوزه مبارزه با مواد مخدر داریم بنا بر این لازم است در راه پیشگیری از اعتیاد هم آگاهی های لازم و مضرات و هم راه های پیشگیری را به مخاطب ارائه کنیم و باید خیلی تخصصی به این موضوعات بپردازیم. باید در حوزه یادگیری طوری عمل کنیم که فرد در مواجهه با اعتیاد خود فرمان باشد یعنی فرد با دیدن و در دسترس بودن مواد مخدر، به سمت مصرف نرود.

وی اظهار داشت: بر خودمان تکلیف می دانیم در خدمت و پا به رکاب ستاد مبارزه با مواد مخدر باشیم و به عنوان خادم ورزش و جوانان حضورمان این پیام را دارد که ما را در کنار خود بیش از گذشته بدانید. ۲۸ هزار مکان ورزشی، بیش از ۱۴ هزار هیات ورزشی، ۳۷۰۰ سمن جوانان، خانه های ورزش روستایی، فدراسیون ها و ۱۰۰ انجمن ورزشی یاران و همراهان شما و پایگاهی برای رسیدن به اهداف ارزشمند ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند.

دکتر سجادی گفت: سعی می کنیم در سال بعد با اعتبارات نسبتا خوبی که در ورزش همگانی و قهرمانی داریم در این حوزه باز هم انجام وظیفه کنیم اما تکیه ما بر امکانات و اعتبارات دولتی نیست حتما با مشارکت های مردمی که در ورزش سراغ داریم، به عنوان یک نوید عرض می کنم که برنامه ارزشمندی در حوزه اقتصاد ورزش داریم و از منابعی که پیش بینی کردیم حتما بخش مهمی از آن را در این فرهنگ سازی و آموزه ها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به فرهنگ های ارزشمند و زیبای ورزشی گفت: هر رشته ورزشی فرهنگ خاص خود را دارد که اگر این فرهنگ در ورزشکار عجین شده باشد او را به جایی می‌رساند که اصلاً کسر شأن می‌داند در مکانی حضور پیدا کند که به طور مثال سیگار یا قلیان مصرف شود.

وزیر ورزش و جوانان از معضل اعتیاد و روانگردان ها به عنوان معضل اول اجتماعی کشور یاد کرد و اظهار داشت: در مبارزه با این معضلات روی همکاری موثر وزارت ورزش و جوانان حساب کنید.

وی افزود: بهره مندی از ورزشکاران و قهرمانان ملی و استانی در فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد در دستور کار ماست و هر جا نیاز دانستید به عنوان سفیران اجتماعی پیشگیری از اعتیاد انجام وظیفه خواهیم کرد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها حتما از امکانات و ظرفیت های ورزشی و ظرفیت سمن های جوانان بهره خواهیم برد.

دکتر سجادی گفت:همچنین در بحث اقدامات صیانت از معتادان بهبود یافته نیز در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم و می‌توانیم از ظرفیت وزارت ورزش در مانایی این افراد بهبود یافته استفاده کنیم.

وی همچنین بر ایفای نقش پررنگ تر جوانان در پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و افزود: آماده هستیم در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تبلیغات محیطی و ارائه آموزش ها در ورزشگاه ها و حین برگزاری رویداد های ورزشی برنامه ریزی کنیم تا مروجین خوبی برای پیش گیری از اعتیاد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.